Strażacy. Darmowa gra planszowa
Strażacy to darmowa gra planszowa dla 2-4 dzieci. Celem każdego gracza jest ugaszanie pożaru. Gra jest wyścigiem podczas, którego rzut monetą wyznacza co robią gracze.
Liczba graczy:
- 2-4
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- porównywania liczb
- planowania
- podejmowania decyzji
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: zamiast kostki potrzebna jest 1 moneta (najlepiej 2)
- Żetony/Karty: nie
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Międzynarodowy Dzień Strażaka (4 maja)
Zasady gry „Strażacy”:
Po pierwsze należy dotrzeć do mety (strażaka na środku planszy). Koniec gry następuje, gdy pierwsza osoba ugasi pożar. W tym celu po dotarciu do strażaka trzeba w swojej kolejce wyrzucić reszkę. Startujemy z samochodu strażackiego. O ruchu decyduje rzut 2 monetami. Każdy wyrzucony orzeł to przesunięcie pionka o 1 pole.
Zasady dodatkowe:
W trakcie przesuwania pionka gracze wydają odgłos wypisany do dymku przy ich wozie. Można w ten sposób ćwiczyć potrzebne słowa, sylaby lub głoski. Odgłos ten jest znakiem, że wóz jedzie na sygnale. Jeśli gra tylko dwóch graczy to każdy z nich może grać dwoma wozami strażackimi.
Liczba stron A4 do wydruku: 2
Aby zagrać pobierz grę (343 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
Dzieci muszą wymawiać co wypadło na monecie – orzeł lub reszka ćwicząc wymowę rz/sz.
Aktualizacja 20.11.2014 W trakcie przesuwania pionka gracze wydają odgłos wypisany do dymku przy ich wozie. Można w ten sposób ćwiczyć potrzebne słowa, sylaby lub głoski. Odgłos ten jest znakiem, że wóz jedzie na sygnale. Jeśli gra tylko dwóch graczy to każdy z nich może grać dwoma wozami strażackimi i wydawać 2 różne odgłosy. Stosowne uwagi zostały już naniesione w pliku z grą a nowy plik jest już do pobrania ze wszystkich trzech miejsc.
Galeria gry „Strażacy”
Opis gry: ogień, pożar, strażak, straż pożarna, wóz strażacki, wozy strażackie, strażacy
Gra „Strażacy” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Preorientacja zawodowa
- Świat zawodów i rynek pracy:
* Dziecko podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak