| Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-34 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 | Zajęcia 64-66 | Zajęcia 35 i 67 |
Badanie właściwości powietrza przez dzieci w przedszkolu ma liczne zalety. Poprzez badania i eksperymenty, dzieci rozwijają umiejętności obserwacyjne i analityczne. Te zdolności są nieocenione i stanowią podstawę dla późniejszej nauki nauk przyrodniczych i technicznych. Wyobraźmy sobie dzieci obserwujące, jak balony wypełnione powietrzem unoszą się i przemieszczają się pod wpływem ruchu powietrza, lub analizujące, dlaczego bańki mydlane unoszą się w powietrzu. Te doświadczenia pobudzają ich ciekawość i rozwijają zdolność do zadawania pytań oraz poszukiwania odpowiedzi.
Eksperymenty z powietrzem są również doskonałym sposobem na wzbudzenie zainteresowania nauką. Dzieci, które biorą udział w takich zabawach, widzą, że nauka może być fascynująca i pełna niespodzianek. To właśnie takie pozytywne doświadczenia mogą zaszczepić w nich pasję do nauki, która pozostanie z nimi na długie lata. Zajęcia takie jak tworzenie i ulepszanie papierowych modeli samolotów są nie tylko edukacyjne, ale także niezwykle atrakcyjne dla najmłodszych.
Warto również podkreślić, że badanie właściwości powietrza zachęca dzieci do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia i kreatywnego podejścia do problemów. Zastanawiając się, dlaczego jak przedmioty spadają i jak ich kształt wpływa na tor i sposób lotu, dzieci uczą się myśleć samodzielnie i nieszablonowo. To niezwykle ważne umiejętności, które będą przydatne nie tylko w nauce, ale i w codziennym życiu.
Oprócz walorów edukacyjnych, badania właściwości powietrza mają również znaczenie społeczne. Wspólne projekty i eksperymenty uczą dzieci pracy zespołowej, komunikacji i dzielenia się pomysłami. Porównywanie wyników bez oceniania, kto zrobił lepiej pokazuje, że zespół buduje się się również dzięki nieudanym doświadczeniom. Takie eksperymenty wzmacniają umiejętności społeczne i uczą współpracy, co jest kluczowe w późniejszych etapach edukacji oraz w dorosłym życiu. Wspólne obserwacje i eksperymenty stwarzają również okazję do budowania relacji i wzmacniania więzi między dziećmi.
Podsumowując, badanie właściwości powietrza to nie tylko nauka, ale także wspaniała zabawa i okazja do rozwijania różnorodnych umiejętności u dzieci. Dzieci uczą się, jak ważne jest powietrze, rozwijają umiejętności obserwacyjne, analityczne, krytycznego myślenia i pracy zespołowej, a przy tym świetnie się bawią. Poniżej przestawiamy 12 pomysłów na 45 minutowe spotkania dla grupy 6-9 dzieci do przeprowadzenia w domu lub przedszkolu.
Spotkanie 1:
Powietrze cz. 1 – Ciśnienie atmosferyczne, w tym wpływ ciśnienia atmosferycznego na powierzchnię wody oraz historia kesonu. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 2:
Powietrze cz.2 – Siła powietrza, czyli ruch przedmiotów wywołany ruchem powietrza i spadkiem ciśnienia. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 3:
Powietrze cz.3 – Latanie przy ustalonym przepływie powietrza oraz zjawisko Bernoulliego. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 4:
Powietrze cz.4 – Badanie ściśliwości powietrza oraz tworzenie odrzutowej kolejki górskiej. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 5:
Powietrze cz.5 – Swobodne opadanie przedmiotów, w tym badanie wpływu kształtu przedmiotów na ich opadanie. Konstruowanie papierowego helikoptera. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 6:
Powietrze cz.6 – Tworzenie i testowanie papierowych samolotów – model „Strzała”. Nauka rzucania samolotami z papieru. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 7:
Powietrze cz. 7 – Tworzenie i testowanie papierowych samolotów c.d. – model „Gołąb” i „Jaskółka”. Nauka rzucania samolotami z papieru. Zajęciom nie towarzyszyły materiały dodatkowe.
Spotkanie 8:
Powietrze cz. 8 – Badanie jakie samoloty latają najlepiej, w tym wpływu grubości i wielkości kartonów z jakich budowane były samoloty. Zajęciom nie towarzyszyły materiały dodatkowe.
Spotkanie 9:
Powietrze cz. 9 – Rozszerzalność cieplna powietrza, w tym mierzenie objętości ciepłego i zimnego powietrza. Tworzenie modelu spirali napędzanej ciepłym powietrzem. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe wkrótce tutaj.
Spotkanie 10:
Powietrze cz. 10 – Ruch ciepłego powietrza. Ogrzewanie ogniem, parą wodną i gorącą wodą. Badanie wymiany powietrza miedzy salą i podwórkiem. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 11:
Powietrze cz. 11 – Dźwięk. Źródła powstawania dźwięku oraz przenoszenie dźwięku w różnych środowiskach. Zasady działania wybranych instrumentów muzycznych. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.
Spotkanie 12:
Powietrze cz. 12 – Spalanie, w tym czynniki niezbędne do palenia. Tworzenie gaśnicy z dwutlenku węgla. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe dostępne są tutaj.