| Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-34 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 | Zajęcia 64-66 | Zajęcia 35 i 67 |
Badanie właściwości wody przez dzieci w przedszkolu ma wiele zalet. Przede wszystkim pozwala na rozwijanie zmysłów, takich jak dotyk, wzrok i słuch, co jest kluczowe dla ich ogólnego rozwoju sensorycznego. Podczas zabawy z wodą dzieci mogą eksperymentować i obserwować, jak woda zachowuje się w różnych warunkach, na przykład jak płynie, jak zmienia kształt, czy jak reaguje na różne przedmioty. Dzięki temu uczą się podstawowych zasad fizyki i chemii w sposób przyjemny i angażujący.
Zabawy z wodą wspierają również rozwój umiejętności motorycznych, takich jak koordynacja ręka-oko oraz precyzyjne ruchy dłoni i palców. Dzieci przelewają wodę z jednego pojemnika do drugiego, używają kroplomierzy, pipetek lub innych narzędzi, a to doskonale ćwiczy ich zręczność i precyzję.
Woda jako materiał do zabawy stymuluje kreatywność i wyobraźnię dzieci. Na przykład podczas badań napięcia powierzchniowego dzieci konstruują napęd dla papierowych łódek. To daje im możliwość wyrażania siebie i rozwijania twórczego myślenia.
Wspólna zabawa z wodą uczy dzieci współpracy, dzielenia się i komunikacji. Dzieci uczą się, jak pracować razem, dzielić się zasobami i pomysłami, co sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych.
Eksperymenty z wodą są także doskonałą okazją do rozmów na temat znaczenia wody w przyrodzie, ochrony środowiska i oszczędzania zasobów. Dzieci mogą dowiedzieć się, jak ważna jest woda dla życia na Ziemi, jakie są jej zasoby i jak można je chronić. Dzięki temu zyskują świadomość ekologiczną, co jest ważne dla ich przyszłego życia i odpowiedzialnego podejścia do środowiska.
Poniżej przestawiamy propozycje 10 spotkań naukowych, które łączy badanie właściwości wody.
Spotkanie 13:
Woda cz. 1 – Napięcie powierzchniowe wody oraz utrzymywania się na powierzchni przedmiotów cięższych od wody. Zmniejszanie napięcia powierzchniowego mydłem. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 14:
Woda cz. 2 – Przepływ kapilarny. Prostowanie zgiętego papieru wodą. Chromatografia cienkowarstwowa, w tym podnoszenie poziomu wody i przenoszenie barwnika. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 15:
Woda cz. 3 – Rozpuszczalność. Szukanie sposobów przyspieszania rozpuszczania się substancji w wodzie. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 16:
Woda cz.4 – Rozpuszczalność c.d. Tworzenie roztworów nasyconych oraz porównywanie rozpuszczalności cukru i soli. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 17: Woda cz. 5 – Wodne wulkany, w tym tworzenie wodno-pianowego modelu wulkanu. Zajęciom nie towarzyszyły materiały dodatkowe.
Spotkanie 18: Woda cz. 6 – Podwodne wulkany oraz badanie zachowania się wody o różnej temperaturze. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 19: Woda cz. 7 – Pływanie i prawo Archimedesa. Badanie co potrafi pływać i ile traci na wadze po zanurzeniu w wodzie. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 20: Woda cz. 8 – Wpływ kształtu na pływanie oraz określanie wyporności łódek papierowych. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 21: Woda cz. 9 – Wyporność oraz ważenie roztworów soli. Badanie w jakiej wodzie statek przewiezie więcej towaru. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 22: Woda cz. 10 – Mieszaniny i ich rozdzielanie przez sedymentację, filtrowanie i destylację. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.