| Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-34 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 | Zajęcia 64-66 | Zajęcia 35 i 67 |
Korzyści dla dzieci z uczestnictwa w zajęciach, których tematem jest ruch.
Zajęcia naukowe związane z ruchem oraz różnymi jego aspektami przynoszą dzieciom wiele korzyści, zarówno w zakresie edukacyjnym, jak i rozwojowym. Dzieci uczą się, jak działa siła grawitacji, co wpływa na ruch przedmiotów i jakie czynniki mają znaczenie w ich swobodnym spadaniu. Zrozumienie pojęcia bezwładności oraz tego, jak wpływa ona na zachowanie obiektów w trakcie rozpędzania lub hamowania, rozwija ich wyobraźnię fizyczną. Badanie tarcia w różnych warunkach pozwala dzieciom zrozumieć, jakie czynniki wpływają na ruch i zatrzymanie się przedmiotów. Jednocześnie rozwijają zdolności do analizy i eksperymentowania, na przykład poprzez umiejętność dobieranie odpowiedniego obuwia sportowego do różnych aktywności fizycznych. Eksperymenty z helikopterami i ich unoszeniem w powietrzu wprowadzają dzieci w zasady lotnictwa i aerodynamiki, a uczenie się znajdowania środka ciężkości różnych przedmiotów oraz wykonywania sztuczek ekwilibrystycznych rozwija koordynację i wyrabia cierpliwość.
Budowanie mostów lub domków z kart rozwija umiejętność planowania, wytrwałość i myślenie inżynieryjne, a poznawanie zasad budowy konstrukcji wspiera kreatywne rozwiązywanie problemów. Nauka pomiaru szybkości bez prędkościomierza kształci precyzję myślenia, podczas gdy badanie efektów zderzeń budzi ciekawość świata i zrozumienie dla dynamiki ruchu. Podczas zajęć dzieci uczą się pracy w grupie, dzielenia się pomysłami oraz wspólnego rozwiązywania problemów. Swoboda w przeprowadzaniu doświadczeń rozwija w nich odwagę do podejmowania nowych wyzwań oraz wytrwałość w dążeniu do celu. Takie zajęcia nie tylko wprowadzają dzieci w fascynujący świat nauki, ale także kształtują ich umiejętności praktyczne, społeczne i emocjonalne.
Poniżej przestawiamy 9 pomysłów na 45 minutowe spotkania dla grupy do 9 dzieci do przeprowadzenia w domu lub przedszkolu.
Spotkanie 36:
Ruch cz.1 – Grawitacja, w tym swobodne spadnie przedmiotów w atmosferze. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 37:
Ruch cz.2 – Bezwładność, w tym zachowanie przedmiotów podczas gwałtownego hamowania i rozpędzania się. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 38:
Ruch cz.3 – Tarcie, w tym sprawdzanie jak zachowują się przedmioty podczas hamowania powolnego i szybkiego. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 39:
Ruch cz. 4 – Hamowanie, w tym kontynuowanie badania zachowania się przedmiotów podczas hamowania powolnego i szybkiego oraz dobór obuwia do zajęć sportowych (szybkiego hamowania i zmiany kierunku biegu). Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 40:
Ruch cz. 5 – Pokonywanie ciążenia, czyli kontynuacja badania grawitacji. A także w jaki sposób helikoptery unoszą się w powietrzu. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 41:
Ruch cz. 6 – Równowaga, w tym znajdywać środek ciężkości różnych obiektów i jak robić ekwilibrystyczne sztuczki z przedmiotami. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 42:
Ruch cz. 7 – Mosty, w tym sposoby na ich konstrukcję oraz budowa domków z kart. Tworzenie podpór łukowych oraz trójkątnych dla wiaduktów. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 43:
Ruch cz.8 – Szybkość, w tym metody pomiaru szybkości bez prędkościomierza. Różnica między prędkością a szybkością. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 44:
Ruch cz.9 – Zderzenia, w tym szukanie przedmiotów. które najlepiej testować podczas zderzeń oraz różnice między zderzeniami na torze i na otwartej powierzchni. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.