Równowaga. 41. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
41. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Równowaga. Były to szóste zajęcia w bloku „Ruch”. Podczas tego spotkania przedszkolaki dowiedziały się jakie obuwie najlepiej nadaje się do zajęć sportowych (szybkiego hamowania i zmiany kierunku biegu). W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie: 200: Czy można utrzymać przedmioty na czubku palca?
- Pytanie: 201: Gdzie jest środek ciężkości koła?
- Pytanie: 202: Czy środek figury zawsze jest środkiem ciężkości?
- Pytanie: 203: Jak wyznaczyć środek ciężkości płaskich rzeczy?
- Pytanie 204: Jak ułatwić sobie trzymanie płaskich rzeczy?
Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem jest Równowaga oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: brystol, nożyczki, nitka, mały odważnik, pinezka, flamaster, klej.
Odważnik nie powinien być zbyt ciężki. Zamiast niego można użyć większej nakrętki na śrubę. Ma ona również tę zaletę, że łatwo ją przywiązać do sznurka.
W przypadku braku tablicy korkowej i możliwości swobodnego przypięcia do niej papierowych kształtów można podzielić dzieci na pary. Zamiast pinezki wykorzystujemy wtedy wykałaczkę. To do niej, zamiast do pinezki, przywiązujemy sznurek z obciążeniem. Wykałaczką przebijamy figurę (blisko jej brzegu) tak, aby swobodnie na niej wisiała. Opadający sznurek wyznacza jedną z linii potrzebną do wyznaczenia środka ciężkości. Jedno dziecko trzyma wykałaczkę, a drugie zaznacza linię. Jeśli trudno jest narysować linię, to można jedynie zaznaczyć kropkę w miejscu sznurka i połączyć przy linijce ten punkt z miejscem włożenia wykałaczki.
Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50