Zmysły. Zajęcia Młodzi Naukowcy 23-34

| Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-34 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 | Zajęcia 64-66 | Zajęcia 35 i 67 |


Zalety zajęć, których tematem są zmysły

Zajęcia naukowe dla dzieci skoncentrowane na zmysłach oferują wiele różnorodnych korzyści edukacyjnych, rozwijających i społecznych. Przede wszystkim wspierają rozwój umiejętności poznawczych poprzez umożliwienie dzieciom eksplorowania, jak działają ich zmysły i jak odbierają otaczający świat. Dzięki temu młodzi uczestnicy rozwijają ciekawość świata, zdolności analityczne oraz umiejętność zadawania pytań i formułowania wniosków. Tego rodzaju warsztaty pozwalają dzieciom na głębsze zrozumienie funkcjonowania ich ciała.

Zajęcia związane ze wzrokiem, takie jak badanie wpływu padającego światła na postrzeganie barw, funkcjonowanie oczu w półmroku czy pełnym świetle, uczą dzieci o znaczeniu światła dla percepcji i pomagają rozwijać umiejętności obserwacyjne. Kontakt z iluzjami optycznymi nie tylko sprawia wiele radości, ale także pomaga zrozumieć, dlaczego nasz mózg czasem myli się w interpretacji obrazów. Porównywanie widzenia ludzi i zwierząt rozwija empatię, a także pozwala na poszerzenie wiedzy o różnorodności biologicznej. Eksperymenty z odblaskami natomiast uczą praktycznego zastosowania wiedzy, np. w kwestiach bezpieczeństwa.

W obszarze zmysłu dotyku zajęcia umożliwiają dzieciom bliższe poznanie własnego ciała oraz reakcji na różnorodne bodźce. Eksperymenty z teksturami, temperaturami i materiałami pomagają zrozumieć, jak różne czynniki wpływają na percepcję dotyku. Zajęcia dotyczące „widzenia dotykiem”, takie jak nauka rozpoznawania przedmiotów bez użycia wzroku, kształtują empatię i pomagają lepiej zrozumieć codzienne wyzwania osób niewidomych. Nauka alfabetu Braille’a rozwija zdolności manualne dzieci oraz uczy ich nowego sposobu komunikacji.

Zajęcia o słuchu wprowadzają dzieci w fascynujący świat dźwięków. Odkrywanie budowy narządu słuchu oraz jego funkcjonowania poszerza wiedzę o ludzkiej anatomii. Badanie wpływu dźwięków na emocje rozwija wrażliwość oraz kreatywność, a tworzenie prostych wzmacniaczy dźwięku, takich jak stożki z papieru, pobudza ciekawość technologiczną.

W zakresie smaku dzieci uczą się o funkcji języka oraz jego wrażliwości na różne smaki. Eksperymenty z mapowaniem stref smakowych oraz zagadki smakowe rozwijają zdolności sensoryczne i umiejętność analizy. Dyskusje o wpływie smaku na życie codzienne, takie jak wpływ diety na zdrowie i samopoczucie, uczą dzieci krytycznego myślenia oraz dokonywania świadomych wyborów.

11 pomysłów na zajęcia naukowe w domu lub przedszkolu.

Spotkanie 23:

Zmysły cz.1 – Wzrok. Badanie jak światło działa na postrzeganie barw oraz jak działają nasze oczy w półmroku i pełnym świetle. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 24:

Zmysły cz.2 – Iluzje optyczne. Sprawdzanie dlaczego myli się nasz mózg. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 25:

Zmysły cz. 3 – Iluzje optyczne c.d. Jak mózg radzi sobie z obrazem nosa i jakie są tego konsekwencje. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 26:

Zmysły cz. 4 – Widzenie. Jak widzą ludzie i jak widzą zwierzęta. Badanie jak działają odblaski. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 27:

Zmysły cz. 5 – Zmysł dotyku. Jak badać zmysł dotyku. Gdzie odczuwamy dotyk a gdzie nie. Czy każde miejsce boli tak samo? Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 28:

Zmysły cz. 6 – Widzenie dotykiem. Jak widzą ludzie niewidzący. Co to jest alfabet Braille’a? Jak pisać brajlem. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 29:

Zmysły cz. 7 – Słuch. Jak wygląda narząd słuchu. Jak działają na nas dźwięki. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 30:

Zmysły cz. 8 – Wzmacniacze dźwięku. Jak kiedyś podsłuchiwano. Jak wzmocnić słabe dźwięki. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 31:

Zmysły cz. 9 – Smak. Jak wygląda nasz język? Czy na języku są miejsca, które lepiej wyczuwają konkretne smaki? Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.

Spotkanie 32/33:

Zmysły cz. 10/11 – Wrażliwość na smak. Czy ludzie wyczuwają w tym samym stopniu różne smaki? Jak wpływa wyczuwanie smaków na nasze życie.? Jak układać zagadki smakowe. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.