| Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-34 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 | Zajęcia 64-66 | Zajęcia 35 i 67 |
Korzyści dla dzieci z uczestnictwa w zajęciach p.t. „Ciała stałe”
Uczestnictwo dzieci w zajęciach naukowych, które badają właściwości ciał stałych, takich jak twardość, kruchość, gęstość, elastyczność, topnienie, rozciąganie czy ściskanie, niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą wspierać ich rozwój:
- Rozwój myślenia naukowego: Dzieci uczą się obserwować, zadawać pytania i wyciągać wnioski na podstawie eksperymentów. Wzmocni to ich zdolności analityczne i ciekawość świata.
- Zrozumienie otaczającego świata: Poznając właściwości różnych materiałów, dzieci zaczynają lepiej rozumieć, jak funkcjonują przedmioty codziennego użytku. Na przykład dlaczego niektóre przedmioty są twardsze od innych lub dlaczego pewne substancje topnieją w określonych warunkach.
- Rozwijanie zdolności manualnych: Eksperymenty, takie jak zgniatanie, rozciąganie czy sprawdzanie elastyczności, angażują dzieci manualnie. Wzmocni to ich koordynację ruchową i precyzję.
- Kreatywność i eksperymentowanie: Obserwowanie zmian, takich jak topnienie czy efekty pamięci kształtu, może inspirować dzieci do odkrywania i tworzenia własnych pomysłów na nowe zastosowania materiałów.
- Praktyczne zastosowanie wiedzy: Dzieci uczą się, jak nauka ma zastosowanie w życiu codziennym, na przykład w inżynierii, architekturze czy produkcji przedmiotów.
- Budowanie pewności siebie: Samodzielne przeprowadzanie eksperymentów pozwala dzieciom czuć się bardziej pewnie w ich umiejętnościach badawczych i poznawczych.
- Zabawa przez naukę: Tego typu zajęcia często są przedstawiane w atrakcyjny sposób, co sprawia, że nauka staje się dla dzieci ekscytującą przygodą.
Te zajęcia to doskonała okazja, aby dzieci rozwijały zarówno umiejętności teoretyczne, jak i praktyczne, jednocześnie świetnie się bawiąc! Poniżej przestawiamy 3 pomysły na maksymalnie 45 minutowe spotkania dla grupy do 9 dzieci do przeprowadzenia w domu lub przedszkolu.
Spotkanie 45:
Ciała stałe cz.1 – Twardość, kruchość i gęstość, czyli sprawdzanie jak (nie)zniszczyć różne przedmioty oraz sposoby zbadać gęstości różnych substancji. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 46:
Ciała stałe cz.2 – Elastyczność i Topnienie, w tym obserwacja jak niektóre przedmioty zmieniają swoją konsystencję pod wpływem temperatury oraz odporność na zginanie. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.
Spotkanie 47:
Ciała stałe cz. 3 – Rozciąganie i ściskanie, w tym próby rozciągania i ściskania przedmiotów. Sprawdzanie długotrwałego efektu zginanie oraz tzw. „pamięci kształtu”. Więcej o zajęciach oraz materiały dodatkowe tutaj.