Rozciąganie i ściskanie. 47. Młodzi naukowcy
47. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Rozciąganie i ściskanie. Były to trzecie zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki próbowały rozciągać i ściskać różne przedmioty. Sprawdzały czy długotrwale zginanie wywołuje inny efekt niż jednorazowe zgięcie. Dowiedziały się też, że niektóre przedmioty wracają do dawnego kształtu, czyli zapamiętują swój kształt. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie 226: Czy materiały się męczą?
- Pytanie 227: Jakie przedmioty reagują na rozciąganie?
- Pytanie 228: Jakie przedmioty reagują na ściskanie?
- Pytanie 229: Czy ciała stałe mają pamięć?
Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Rozciąganie i ściskanie oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej:
Uwagi do realizacji zajęć:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), metalowa sprężyna, metalowy spinacz biurowy, kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, plastelina, balony, strzykawka.
Podczas doświadczenia 228 dzieci będą próbować ścisnąć powietrze w strzykawce. Jest to dość trudne dla osób z małymi dłońmi. Można wtedy zaproponować oparcie strzykawki tłokiem o ziemię, zatkanie wylotu palcem i naciskanie na strzykawkę od góry. Warto uprzedzić dzieci, że podczas naciskania palec może trochę boleć. Można im też przypomnieć, że nie muszą same tego robić. Wystarczy, że zaobserwują jaki jest wynik doświadczenia u osoby dorosłej.
Warto również zobaczyć materiały:
Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65