Elastyczność i topnienie. 46. Młodzi naukowcy

46. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Elastyczność i Topnienie. Były to drugie zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki obserwowały jak niektóre przedmioty zmieniały swoją konsystencję. Dowiedziały się też czemu część przedmiotów wydaje się zimna a część ciepła w dotyku. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania:

  • Pytanie 223: Jak elastyczne są różne materiały?
  • Pytanie 224: Jakie w dotyku są przedmioty?
  • Pytanie 225: Czy każde ciało stałe może się zamienić w ciecz?

Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Elastyczność i Topnienie oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej:

Wersja: PDF | Word.

Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, kreda, plastelina, balony, świeczka, lód, zapalniczka.
Dobrym sposobem na badanie wszystkich przedmiotów przez każde dziecko jest przygotowanie po 1 eksponacie dla każdego z nich i wymiana w kole. Każde dziecko ogląda i dotyka, a potem przekazuje osobie po prawej stronie.

W doświadczeniu 224 dzieci wnioskują, że przedmioty leżące w sali dłużej mają identyczną temperaturę. Jeśli trudno im to przychodzi, to warto dla poparcia tezy użyć termometru. Dość wygodny jest przy tym elektroniczny termometr do mierzenia temperatury pieczenia. Warto też pokazać dzieciom jak reaguje termometr, gdy dotyka lodu. Jeśli bezwładność termiczna termometru (tak mają zwykłe termometru pokojowe) jest duża, to lód warto sprawdzić dopiero na końcu.

Warto również zobaczyć materiały:
Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa