Tarcie. 38. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
38. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Tarcie. Były to trzecie zajęcia w bloku „Ruch”. Sprawdzaliśmy, jak zachowują się przedmioty podczas hamowania powolnego i szybkiego. Dzieci poznały też sposób na odróżnienie jajka ugotowanego na twardo od surowego. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie: 185: Czy wszystkie przedmioty możemy przesunąć?
- Pytanie: 186: Czy przesuwanie przedmiotów wymaga zawsze takiej samej siły?
- Pytanie: 187: Czy powierzchnia wpływa na tarcie?
- Pytanie: 188: Jak ludzie zmniejszają tarcie?
- Pytanie 189: Jakie są jeszcze sposoby zmniejszenia tarcia?
- Pytanie 190: W co zamienia się siła tracona podczas tarcia?
Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem jest Tarcie oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: skrzynia z klockami, kulki (najlepiej metalowe), klocki w kształcie cylindrów/walców oraz mały pojemnik z wodą. Zajęcia będą wymagały również dostępu do podłogi z dywanem i bez dywanu. Doświadczenia z poślizgiem spowodowanym rozlaną wodą łatwiej zrealizować na stoliku, choć można je zrobić również na podłodze.
Zamiast skrzyni z klockami można użyć garnka. Jeśli do doświadczeń dostępne będą kulki szklane, to warto zmniejszyć wtedy obciążenie skrzyni lub ułożyć ich więcej po skrzynią. W przypadku braku walców do podłożenia pod skrzynię można użyć puszek z jedzeniem (jeśli mają kształt walców).
Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50