Hamowanie. 39. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
39. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Hamowanie. Były to czwarte zajęcia w bloku „Ruch”. Proponowane eksperymenty są kontynuacją badania zachowania się przedmiotów podczas hamowania powolnego i szybkiego (zajęcia 38). Podczas tego spotkania przedszkolaki dowiedziały się jakie obuwie najlepiej nadaje się do zajęć sportowych (szybkiego hamowania i zmiany kierunku biegu). W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie: 191: W których kapciach najłatwiej zahamować?
- Pytanie: 192: Jak najlepiej zbadać przyczepność butów?
- Pytanie: 193: Od czego zależy droga hamowania?
- Pytanie: 194: Jak startują skoczkowie narciarscy?
- Pytanie 195: Jak hamują skoczkowie narciarscy?
Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem jest Hamowanie oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kapcie, odważnik 1 kg, siłomierz, samochodzik z hakiem, gumka recepturka, sztywna kartka, nożyczki, klej, deska.
Zamiast odważnika można użyć zamkniętej butelki z wodą lub piaskiem. Siłomierz można zastąpić wagą podróżną lub bagażową. Zasada działania tych urządzeń jest taka sama. Różnią się jedynie jednostkami. Z punktu widzenia przedszkolaków nie ma to żadnego znaczenia.
Ostatnim elementem, który może nie być dostępny „od ręki” jest deska potrzebna do zbudowania toru zjazdowego dla skoczków. Można ją zastąpić przechylonym stolikiem. Powinna go trzymać osoba dorosła. Ja z reguły dodatkowo opieram go o krzesło. Stolik ma tę zaletę, że jego blat nie dotyka podłogi i pozwala modelom narciarzy na wykonanie skoku.
Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50