Ślimaki. Darmowa gra planszowa
Ślimaki to gra do samodzielnego wydruku, udostępniona za darmo w ramach projektu edukacyjnego Basiowe Gry Planszowe. Stworzono ją z myślą o majowym Dniu Ślimaka. Ćwiczy u dzieci porównywanie liczb oraz umiejętność dodawania. W tej grze nie można przegrać a wszyscy gracze grają jako jedna drużyna. The english manual is included.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 1-3)
Czas gry:
- szybka rozgrywka (od 5 do 10 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- dodawania
- porównywania liczb
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 10 zwykłych
- Żetony/Karty: nie
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca)
- Dzień Ślimaka (24 maja)
- Światowy Dzień Zwierząt (4 października)
Zasady gry „Ślimaki”:
Przygotowania do gry
Wszyscy gracze grają jako jedna drużyna. Celem gry jest odnalezienie jak największej liczby ślimaków i zabranie ich. Przed rozpoczęciem gry należy przygotować jeden pionek oraz 10 zwykłych sześciościennych kostek.
Na początku należy ustawić pionek na zielonym polu. Grę rozpoczyna osoba, która najwolniej biega, a gdy trudno ją wyznaczyć to gracz, który wyrzuci najmniej oczek na jednaj kostce.
Rozgrywka
Pierwszy z graczy rzuca jedną kostką i przesuwa pionek o tyle pól, ile wypadnie oczek. Jeśli pionek zatrzyma się na polu ze ślimakiem, to należy wziąć kolejną kostkę. Po przesunięciu pionka i ewentualnym dołożeniu kostek kolejka przechodzi na następnego gracza. Ta osoba wszystkimi posiadanymi kostkami (lub tylko jedną jeśli wcześniej nie były żadne dodane) i wybiera spośród wyrzuconych wyników te z najmniejszą liczbą oczek. Oczka na tych kostkach muszą być zsumowane. Następnie przesuwa pionek o tyle pól, ile wynosi ta suma. Jeśli pionek zatrzyma się na polu ze ślimakiem, to gracze dokładają kolejną kostkę do gry a kolejka przechodzi na następnego gracza.
Na przykład:
- Jeśli gracze mają do dyspozycji jedynie jedną kostkę i wypadnie 5 oczek, to pionek należy przesunąć o 5 pól.
- Jeżeli gracze mają do dyspozycji dwie kostki i wypadnie 3 oraz 5 oczek, to pionek należy przesunąć o 3 pola.
- Jeśli gracze mają do dyspozycji trzy kostki i wypadnie 2, 2 oraz 3 oczek, to pionek należy przesunąć o 2+2, czyli o 4 pola.
- Jeżeli gracze mają do dyspozycji 4 kostki i wypadnie 1, 2, 2 oraz 5 oczek, to pionek należy przesunąć o 1 pole.
Koniec gry
Koniec gry następuje, gdy pionek wejdzie na napis ślimaki. W tej grze nie można przegrać. Gracze grają jako jedna drużyna i zawsze docierają do celu.
Liczba stron A4 do wydruku: 3 + 2 (The English manual)
Aby zagrać pobierz grę (1.20 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Ślimaki”
Opis gry: ślimaki, ślimaki, dodawanie, porównywanie liczb
Gra „Ślimaki” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.9) Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
- (IV.21) Rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie. Uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych
w języku obcym nowożytnym. Używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności w języku obcym nowożytnym.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak