Ośmiornica. Darmowa gra planszowa
Ośmiornica to darmowa gra planszowa dla kilku dzieci. Zadaniem każdego gracza jest nakarmienie ośmiornicy rybkami. Ośmiorniczka jest trochę leniwa, więc rybki trzeba jej bezpośrednio do jednego z ramion. Wygrywa ten, kto pierwszy odda wszystkie swoje karty z rybkami. Gra powstała na prośbę użytkownika kalimba.
(szczegóły na stronie www.basiowegry.wordpress.com/wasze-prosby/)
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2-3)
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- porównywania liczb
- planowania
- podejmowania decyzji
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 1 zwykła
- Żetony/Karty: 10-12 dla każdego gracza (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca)
- Europejski Dzień Morza (20 maja)
- Światowy Dzień Oceanów (8 czerwca)
- Światowy Dzień Morza (27 września)
Zasady gry „Ośmiornica”:
Każdy z graczy rozpoczyna z dowolnego pola. Na początku wszyscy dostają też po 10 kartoników-rybek. W swojej kolejce gracz rzuca kostką i przesuwa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara o tyle pól, ile wypadło oczek. Jeśli ruch skończy się polu z ramieniem ośmiornicy to można oddać jej jedną rybkę, o ile wypowie się prawidłowo jej imię, czyli napis z kartonika. Jeśli ruch zakończy się na polu z rybą, to gracz dostaje 1 kartonik. Wygrywa gracz, który jako pierwszy odda ośmiornicy wszystkie swoje rybki.
Liczba stron A4 do wydruku: 4
Aby zagrać pobierz grę (2.0 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain z openclipart.org.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
Każda z rybek ma na kartce napisaną samogłoskę lub zbitkę samogłosek. Aby ośmiornica przyjęła rybkę, trzeba przeczytać (powtórzyć za dorosłym) ten napis.
Galeria gry „Ośmiornica”
Opis gry: morze, ośmiornica, ośmiornice, ryby, woda, morza, ocean, oceany, ryba, dno morskie
Gra „Ośmiornica” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.4) Rozpoznaje litery. Odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności.
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.18) Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym. Posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak