Opór elektryczny. 60. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
60. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest opór elektryczny. Były to czwarte zajęcia w bloku „Prąd elektryczny„. Podczas tego spotkania przedszkolaki badały jaki opór elektryczny mają różne rzeczy w ich otoczeniu. Dowiedziały się od jakich czynników zależy ten opór. Sprawdzały również czy omomierz dobrze działa i jak go wyzerować. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie 275: Kiedy miernik oporu prądu jest gotowy do pracy?
- Pytanie 276: Jaki opór elektryczny stawiają różne rzeczy?
- Pytanie 277: Czy opór elektryczny można regulować?
- Pytanie 278: Czy grubość przewodu ma wpływ na jego opór elektryczny?
Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej:
Wersja: PDF | DOCX (Word).
Uwagi do realizacji zajęć pt. Opór elektryczny:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: żarówka, dioda świecąca, bateria 4.5V lub 2 baterie 1.5V, przewody elektryczne, ołówek z odsłoniętym grafitem.
Pomocny może być też zastaw „Mały elektryk”.
Grafit w ołówku można odsłonić przed odcięcie nożykiem do tapet jednego boku ołówka. Oczywiście musi zrobić to dorosły, gdyż ryzyko skaleczenia jest wysokie.
Warto również zobaczyć materiały:
Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 |