Hodowca. Darmowa gra planszowa
Hodowca to darmowa gra o handlu. Planszówka o podejmowaniu decyzji w sytuacji, gdy nie wiemy co będzie dalej. Tak jak w prawdziwym życiu. Na szczęście w grze nie tracimy prawdziwych pieniędzy. Za to należy przypomnieć dzieciom, że nadmierna zachłanność może sprowadzić nieszczęście i trzeba zawsze pamiętać o trzymaniu zapasu jedzenia dla hodowanych zwierzaków.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2-3)
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- przeliczania w zakresie 100
- podejmowania decyzji
- podstaw ekonomii
- radzenia sobie z porażki
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt.
- Kostki: 1 szt. z oczkami 1-4 (gra bardziej realna) lub 1 zwykła (gra może prowadzić do wysokich wyników – liczenia powyżej 200).
- Żetony: przynajmniej po 100 żetonów królików i monet (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Dzień Handlowca (2 lutego)
- Światowy Dzień Królika (26 września)
- Światowy Dzień Zwierząt (4 października)
- Dzień Kupca (8 grudnia)
Zasady gry „Hodowca”:
Przed rozpoczęciem gry dajemy każdemu z graczy 4 króliki i 3 monety. Na początku swojej kolejki gracz płaci za jedzenie dla swoich królików 1 monetę oraz jeśli ma przynajmniej 2 króliki dostaje 1 nowego. Jeśli ktoś nie ma czym zapłacić za jedzenie przegrywa. Po nakarmieniu zwierząt gracz rzuca kostką i sprawdza jaka jest aktualna cena królików na targu. Za tę cenę może w tej kolejce (ale nie musi) kupić lub sprzedać króliki. Sprzedać można wszystkie lub część posiadanych królików. Jeśli wszyscy gracze rozegrają swoją kolejką należy przesunąć pionek o 1 pole (mija 1 miesiąc). Wygrywa ten, kto na końcu dwunastego miesiąca jest najlepszym hodowcą, czyli ma najwięcej królików (a nie pieniędzy).
Zalecam do gry modyfikację kostki (zastąpienie pięciu i sześciu oczek na ściankach liczbami 2 i 3). Z jednej strony pozwoli to na zmniejszenie końcowej ilości królików oraz przeliczanych w międzyczasie pieniędzy. Z drugiej strony liczby 1 (króliki bardzo tanie) oraz 4 (króliki bardzo drogie) będą wypadały rzadziej co też jest zgodne z prawami rynku. Jeśli w grze będą używane drukowane żetony z gry to warto je wydrukować na grubszym papierze np. kartkach z bloku technicznego oraz w większych ilościach (2-3 razy każda ze stron z żetonami).
Liczba stron A4 do wydruku: 4
Aby zagrać pobierz grę (201 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki z programu Microsoft Publisher.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Hodowca”
Opis gry: królik, króliki, hodowca, hodowcy, rolnik, rolnicy, handel, zwierzęta
Gra „Hodowca” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.17) Rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym.
- (IV.18) Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym. Posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Preorientacja zawodowa
- Świat zawodów i rynek pracy:
* Dziecko podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby.
Dodatkowe wykorzystanie gry: Brak