
Sanki. Darmowa gra planszowa
Sanki są darmowym wyścigiem dla dwójki dzieci. Obaj gracze muszą zjechać sankami z górki. W zależności od stopnia trudności gra będzie wymagała użycia różnych kostek. Najłatwiejszym wariant pozwala grać z dziećmi trzyletnimi. Trudniejsza wymaga jednak porównywania liczb w zakresie 6.
Liczba graczy:
- 2
Czas gry:
- szybka rozgrywka (od 5 do 10 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- porównywania liczb w zakresie 6
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 2 szt.
- Kostki: 3 zwykłe (1-6 oczek) dla wersji trudniejszej,
1 kostka zerojedynkowa lub specjalnie przygotowana wg wskazówek z instrukcji dla wersji łatwiejszej. - Karty/Żetony: nie
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Światowy Dzień Śniegu (20 stycznia)
Zasady gry „Sanki”:
Celem gry jest jak najszybsze zjechanie sankami w dół górki. Obaj gracze rozpoczynają od pól oznaczonych sankami i poruszają się na zmianę. Poruszać się wolno tylko po polach własnego koloru w kierunku najbliższego i leżącego niżej pola. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do ostatniego dużego prostokąta.
WARIANT I (łatwiejszy)
Do gry używana będzie kostka z liczbami 0 i 1. Zero oznacza, że sanki wbiły się w śnieg i nie jadą a jedynka, że przesuwają się o 1 pole. Można też zrobić kostkę z 3 symbolami sanek i 3 pustymi ściankami. Wtedy gracz będzie poruszał się gdy wyrzuci „sanki”. Symbole na ścianki kostki są do wycięcia na dole karty instrukcji.
WARIANT II (trudniejszy)
Do gry potrzeba będzie 3 zwykłych kostek. Każdy z graczy dostaje swoją kostkę do zaznaczania prędkości a jedna jest wspólna i gracze rzucają nią na zmianę. Na początku na Kostkach Prędkości ustawiamy 1. Jeśli gracz wyrzuci na więcej niż pokazuje jego Kostka Prędkości to może przesunąć się o 1 pole. Jeśli przesunął swój pionek to przedstawia kostkę prędkości na 2 oczka. Jeżeli nie to kostka prędkości pokazuje dotychczasową liczbę. Kolejka przechodzi na drugiego gracza, który postępuje analogicznie. W następnej swojej kolejce gracz musi rzucić więcej niż pokazuje jego Kostka Prędkości. Jeśli mu się uda to przesuwa się o tyle pól ile pokazuje Kostka Prędkości (a nie tyle ile wyrzucił) a po ruchu dodaje 1 do liczby na niej itd. Wejście na duży prostokąt kończy ruch i grę.
Liczba stron A4 do wydruku: 2
Aby zagrać pobierz grę (198 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain z openclipart.org.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Sanki”

Opis gry: sanki, śnieg, góra, zima
Gra „Sanki” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak
Fajna gra. Szkoda, że tylko zimy za oknem nie ma.