Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie. Darmowa gra planszowa
Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie to darmowa gra na motywach wiersza Juliana Tuwima. Gracze muszą uzbierać karty z postaciami tak, aby możliwe stało się wyrwanie tytułowego warzywa. Rzepka jest jest trudniejsza do wyrwania niż może się wydawać i do jej wyrwania będą potrzebne wszystkie dostępne ręce i łapy. Ułatwieniem jest znajomość wiersza, ale i bez niej można sobie poradzić patrząc na ściągawkę umieszczoną na planszy.
Liczba graczy:
- 3-6
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- podejmowania decyzji
- układania kolekcji i szeregów
- polskiej literatury dziecięcej
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: nie
- Kostki: nie
- Karty/Żetony: tak, dołączone do gry
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Dzień Babci (21 stycznia)
- Dzień Babci (22 stycznia)
- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (21 lutego)
- Dzień Seniora (14 listopada)
Zasady gry „Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie”:
Celem gry jest ustawienie własnej kolejki postaci niezbędnych do wyrwania rzepki. Na początku trzeba utworzyć talię kart. W tym celu tasujemy tyle kompletów kart ilu jest graczy. Następnie każdemu z graczy rozdajemy po 10 kart. W swojej kolejce gracz może położyć kolejno 2 pasujące karty lub zażądać wymiany wszystkich swoich kart na wszystkie karty innego gracza a potem (o ile posiada właściwą kartę) dołożyć 1 do własnej kolejki. Wymiana musi nastąpić przed położeniem karty we własnej kolejce. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy ułoży swoją kolejkę. Oczywiście kolejka postaci musi odpowiadać tej z wiersza Juliana Tuwima. Dla osób nie znających wiersza na każdej karcie dodano liczby pokazujące miejsce w kolejce tej osoby lub tego zwierzęcia.
Liczba stron A4 do wydruku: 7
Aby zagrać pobierz grę (390 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain z openclipart.org.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie”
Opis gry: rzepka, Tuwim, ogród, ogrody, dziadek, babcia, wnuczek, wnuczkowie, pies, psy, kot, koty, kura, kury, gęś, gęsi, bocian, bociany, żaba, żaby, kawka, kawki, senior, seniorka, seniorzy, zwierzę, zwierzęta, wiersz, wiersze.
Gra „Zasadził dziadek rzepkę w ogrodzie” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.4) Rozpoznaje litery. Odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności.
- (IV.9) Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
- (IV.11) Zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar.
- (IV.12) Klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.18) Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym. Posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: Brak