Wigilijne zaspy. Darmowa gra planszowa
Wigilijne zaspy to darmowa gra, w której dzieci się ścigają a jednocześnie i tak trzeba czekać na najwolniejszych. Wigilijna kolacja u dziadków nie może się przecież rozpocząć bez przybycia wszystkich gości. Każdy ruch graczy ćwiczy umiejętność odejmowania – jest różnicą między ilością oczek wyrzuconych na „kostce ruchu” a ilością oczek z „kostki śnieżnych zasp”.
Nazwa gry to krótki opis gry.
Liczba graczy:
- 2-3
Czas gry:
- szybka rozgrywka (od 5 do 10 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- przeliczania w zakresie 6
- odejmowania w zakresie 6
- radzenia sobie z porażką
- polskich tradycji
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: po 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 2 specjalnie przygotowane kostki. Jedna tylko z cyframi 4,5,6 a druga jedynie z 1,2,3.
- Żetony/Karty: nie
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Światowy Dzień Śniegu (20 stycznia)
- Wigilia (24 grudnia)
Zasady gry „Wigilijne zaspy”:
Przed rozgrywką
Gra wymaga przygotowania 2 kostek. Na potrzeby gry można przerobić zwykłe kostki sześcienne. Na pierwszej zaklejmy oczka 1.2.3 cyframi 4,5,6 a na drugiej 4,5,6 cyframi 1,2,3. W ten sposób na pierwszej kostce będą tylko liczby 4,5,6 a na drugiej 1,2,3. Pozwoli to na uniknięcie liczb ujemnych przy odejmowaniu od siebie liczba .
Rozgrywka
- Wszyscy gracze ustawiają swoje pionki na polach z kolorowymi domkami.
- Pierwszy porusza się najmłodszy gracz. Jeśli nie można ustalić, kto jest najmłodszy to porusza się gracz, który wyrzuci najwięcej oczek na kostce.
- W swojej kolejce gracz rzuca dwoma kostkami: kostką ruchu (4-6 oczek) i kostką zasp śnieżnych (1-3 oczka).
- Gracz przesuwa swój pionek o tyle pól ile wynosi różnica oczek między kostkami (większą i mniejszą liczbą).
- Wygrywa ten gracz, który mimo zasp na drodze pierwszy pojawi się w domu u dziadków na wigilijnej kolacji.
- Gra kończy się, gdy wszyscy gracze dotrą do domu dziadków.
Liczba stron A4 do wydruku: 2
Aby zagrać pobierz grę (310 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain z openlipart.org.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Wigilijne zaspy”
Opis gry: Wigilia, zaspy, kolacja, śnieg, dziadkowie, dziadek, babcia, zima
Gra „Wigilijne zaspy” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: Brak