Liście 2 – Darmowa gra planszowa do wydruku
W grze Liście trzeba pozbierać liście, które już spadły na ziemię. Jak wszystkie rośliny w krainie matematyki one też są oznaczone liczbami. Graczowi wolno jedynie zaznaczyć jako zebrany liść z liczbą mniejszą niż suma oczek na dwóch kostkach.
Jest też wersja łatwiejsza z liczbami 0-5 na liściach. Pozwala na grę bez dodawania (1 kostką) lub po prostu szybszą rozgrywkę.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2-3)
Czas gry:
- szybka rozgrywka (do 10 min)
Ta gra planszowa jest pomocą dydaktyczną do nauki:
- dodawania
- podejmowania decyzji
- porównywania liczb w zakresie 12
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt dla każdego gracza
- Kostki: 2 zwykłe
- Żetony/Karty: tak (nie dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Początek Kalendarzowej Jesieni (23 września)
Zasady gry „Liście 2”:
- Na początku każdy z graczy otrzymuje kilka żetonów, którymi będzie zaznaczał swoje liście. Im więcej graczy, tym mniej żetonów potrzebuje każdy z nich.
- W swojej kolejce gracz rzuca dwoma kostkami i sumuje wynik. Następnie ma prawo zaznaczyć żetonem liść o numerze mniejszym niż wyrzucona suma.
- Zaznaczać można jedynie liście, które mają widoczną liczbę (nie były zaznaczone wcześniej przez innego gracza).
- Wygrywa gracz, który na koniec gry ma zaznaczone najwięcej liści.
- Grę kończy się na jeden z poniższych sposobów (gracza umawiają się na to na początku gry):
* po upływie określonego czasu (np. 5 min)
* gdy na planszy pozostaną tylko 2 odsłonięte liście
* gdy wszystkim graczom po kolei nie uda się zasłonić żadnego liścia. - W wersji łatwiejszej można używać tylko jednej kostki.
Liczba stron A4 do wydruku: 2
Aby zagrać pobierz grę (8.4 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe lub z DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Nazwa gry”
Opis gry: liść, liście, cyfry, dodawanie, jesień, jesienny, jesienne
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak
Gra „Liście 2” wspiera nauczycieli przedszkolnych
Rozgrywka z dziećmi realizuje poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Dziecko wykonuje czynności, takie jak: (…) trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) Dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Dziecko przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Dziecko ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Dziecko obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Dziecko przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.9) Dziecko czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
- (IV.11) Dziecko zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar.
- (IV.15) Dziecko posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.16) Dziecko posługuje pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: wczoraj, dzisiaj, jutro oraz określeniami pór dnia. Posługuje pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: nazwami dni tygodnia, miesięcy i pór roku.
- (IV.18) Dziecko posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym. Posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.