Latanie. 03. Młodzi Naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
3. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest latanie. Były to trzecie zajęcia w bloku „Powietrze„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały, czy są w stanie dmuchać na tyle długo i mocno, żeby zmusić lekkie przedmioty do latania. Dowiedziały się też, że kształt przedmiotów wpływa na ich zdolność do latania oraz tor lotu. Zobaczyły, że dmuchanie z tą samą siłą na przedmioty potrafi je utrzymać w powietrzu – nawet jeśli strumień powietrza nie jest skierowany bezpośrednio od dołu. Podczas zajęć szukały odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie 11: Czy dasz radę dmuchać z tą samą siłą i czy możesz zmusić przedmioty do dłuższego latania?
- Pytanie 12: Jak latają przedmioty o opływowych kształtach?
- Pytanie 13: Jak latają przedmioty o różnych kształtach?
- Pytanie 14: Co dzieje się z przedmiotami, gdy dmuchamy na nie z tą samą siłą?
- Pytanie 15: Co dzieje się z przedmiotami, gdy dmuchamy na nie z różną siłą?
Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej:
Wersja: PDF | DOCX (Word).
Uwagi do realizacji zajęć pt. Latanie:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: Kartka papieru, drobne przedmioty, piłeczka pingpongowa, suszarka do włosów z dwoma lub więcej poziomami nawiewu (lub 2 suszarki o różnej mocy nawiewu).
Latanie przy ustalony przepływie powietrza opisuje Prawo Bernoulliego. W trakcie zajęć można wspomnieć o tym naukowcu.
Warto również zobaczyć materiały:
Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-57 | Zajęcia 58-65 |