Kompas. 54. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
54. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom jak działa Kompas. Były to siódme zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jak zachowują się kompasy i czy zawsze wskazują północ geograficzną. Próbowały też zabezpieczyć kompasy przed fałszerstwem . Poznały historię piratów, którzy potrafili doprowadzić inne statki na skały przez fałszowanie wskazań kompasu. Dowiedziały jak zbudować kompas w domowych warunkach. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie 249: Jak przebiegają linie pola magnetycznego?
- Pytanie 250: Czy można zmienić pole magnetyczne?
- Pytanie 251: Czy rzeczy magnesują się bez dotykania?
- Pytanie 252: Co pokazuje kompas?
- Pytanie 253: Czy można oszukać kompas?
- Pytanie 254: Jak zrobić kompas?
Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej:
Wersja: PDF | DOCX (Word).
Uwagi do realizacji zajęć pt. Kompasy:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnes, kompas, szpilki, łyżeczki stołowe, żelazne opiłki, kartka papieru (A4 lub większa), miska i woda.
Przy budowie kompasów zamiast folii aluminiowej można wykorzystać liść. Dzięki temu konstrukcja będzie bardziej ekologiczna. Niestety w miesiącach zimowych dostępność świeżych liści jest ograniczona. Można użyć też kawałka papieru, ale jego szybkie namaczanie powoduje, że kompas nie przetrwa zbyt długo.
Wykonując kompasy z dziećmi należy zwrócić im uwagę na to, że folia aluminiowa nie może dotykać ścianki miski. Blokuje to jej swobodne obracanie się, a tym samym szpilka nie obróci się w kierunku północy.
Warto również zobaczyć materiały:
Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65