Elektrostatyczność. 55. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki
55. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Elektrostatyczność. Były to pierwsze zajęcia w bloku „Elektrostatyka„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jak zachowują się kompasy i czy zawsze wskazują północ geograficzną. Próbowały też zabezpieczyć kompasy przed fałszerstwem . Poznały historię piratów, którzy potrafili doprowadzić inne statki na skały przez fałszowanie wskazań kompasu. Dowiedziały jak zbudować kompas w domowych warunkach. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania:
- Pytanie 255: Jak zebrać elektrony?
- Pytanie 256: Czy można coś „przykleić” elektrostatycznie?
- Pytanie 257: Czy można zbudować elektrostatyczny odkurzacz?
- Pytanie 258: Czy balony mogą reagować jak magnesy?
Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej:
Wersja: PDF | DOCX (Word).
Uwagi do realizacji zajęć pt. Elektrostatyczność:
Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: balony, sznurek, papier, suchy piasek.
W większości dostępnych w Internecie opisów doświadczeń do elektryzowania wykorzystuje się wełniane szmatki. Ich użycie gwarantuje najlepszy efekt. Czasami jednak trudno jest zdobyć odpowiednią ich liczbę. Elektryzowanie przez pocieranie włosów dostępne jest dla każdego dziecka i nie wymaga od nich czekania w kolejce. Ma jednak tę wadę, że niektóre z dzieci używają płynów elektrostatycznych do mycia lub rozczesywania włosów. W tym przypadku będzie im trudno naelektryzować włosy. Mogą jednak wtedy poprosić inne osoby o pomoc.
Warto również zobaczyć materiały:
Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65