Siewca – Gra planszowa
Siewca to gra planszowa, której fabułą jest biblijna przypowieść o siewcy. Zadaniem graczy jest sprawdzenie co stanie się po zasianiu ziarna w czterech różnych miejscach.
Liczba graczy:
- 2-4
Ta gra planszowa może służyć do nauki:
- następstw czasu
- ekologii
- religii
- znajomości Biblii
- przeliczania do 6
- radzenia sobie z porażką
Biblijna podstawa gry:
- Ewangelia Mateusza 13:3-8
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 1 zwykła
- Żetony/Karty: tak (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- brak
Zasady gry „Siewca”:
Wstęp
Celem tej gry jest przeżycie historii, która później mogłaby stać się inspiracją dla Przypowieści o siewcy. Gracze podobnie jak siewca z Ewangelii muszą zasiać swoje ziarno na 4 różnych polach (na drodze, na skałach, wśród cierni i na dobrej glebie) a następnie odczekać i zobaczyć jaki będzie wynik tego zasiewu.
Przed rozpoczęciem rozgrywki należy wyciąć wszystkie karty (strony 3-6) oraz przygotować kostkę do gry oraz po pionku dla każdego gracza. Wycięte karty należy ułożyć obrazkami ku górze w 9 stosów (każdy z kartami tego samego typu).
Przygotowanie gry
Grę rozpoczyna osoba, która wyrzuci najwięcej oczek na kostce. Pozostali gracze będą poruszać się w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Pionki graczy należy ustawić na polu z napisem Start.
Rozgrywka
Rozgrywka podzielona jest na 3 fazy: sianie, czekanie na wzrost i czas zbieranie plonów. Zakończenie „siania” następuje po zebraniu 4 różnych kart z napisem „ziarna”. Zakończenie „czekania na wzrost” następuje po zebraniu karty z zegarami a zakończenie „zbierania plonów” następuje po zebraniu 4 różnych kart z napisem „czas”.
W swojej kolejce gracz przesuwa pionek o tyle pól, ile oczek wypadło na kostce. Jeśli ruch kończy się na polu z obrazkiem, to gracz bierze kartę z identycznym obrazkiem. W fazie siania będzie to napis „ziarno” a w fazie zbiorów „czas”. Gracz może mieć tylko 1 kartę każdego typu, czyli (nie może mieć dwóch identycznych kart).
Jeśli gracz zbierze 4 różne karty z napisem „ziarno” i tym samym zakończy fazę siania, to po zatrzymaniu się na polu z białym tłem bierze kartę z zegarami. Karty tej nie można wziąć przed wcześniejszym zebraniem 4 różnych kart z napisem „ziarno”.
Zakończenie gry i wygrana
Wejście na czerwone pole kończy ruch – nawet jeśli gracz wyrzucił więcej oczek. Po wejściu na to pole gracz musi sprawdzić czy ma 9 różnych kart. Jeśli tak, to wygrywa grę a jego historia jest taka sama jak ta opisana w Ewangelii. Jeśli ma mniej kart, to rzuca kostką i przenosi się na pole z wylosowaną cyfrą. Pole to ma białe tło, więc daje szansę na wzięcie karty z zegarami.
Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.
Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (6,68 MB) na Basiowe Gry Planszowe lub z DropBox
W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Siewca”
Opis gry: siewca, siewcy, pole, pola, ziarno, ziarna. zboże, zboża, ciernie, cierń, Biblia, Ewangelia, Ewangelie, przypowieść, przypowieści
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak