Plansza do gry Skarb na polu

Skarb na polu – gra planszowa

Skarb na polu to gra planszowa oparta przypowieści Jezusa o ukrytym skarbie. Gra zawiera zarówno elementy losowe jak i wymagające decyzji graczy. Może być wykorzystana na zajęciach Szkółki Niedzielnej.

Liczba graczy:

  • 2-4

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • dodawania
  • planowania i podejmowania decyzji
  • religii
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
  • Kostki: nie
  • Żetony/Karty: tak (dołączone do gry)

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • brak

Zasady gry „Skarb na polu”:

Przygotowanie

Gra przeznaczona jest dla 2-4 osób. Przed rozpoczęciem rozgrywki należy wyciąć kwadratowe Karty Akcji oraz prostokątne Karty Znalezisk. W Kartach Znalezisk należy pozostawić jedynie tyle kart ze skrzyniami skarbów, ilu graczy będzie uczestniczyło w rozgrywce a pozostałe odłożyć na bok. Ponadto potrzebne będzie po 1 pionku dla każdego gracza.

Karty do gry

Na początku należy potasować Karty Akcji i rozdać po 5 każdemu graczowi. Pozostałe należy odłożyć na stos obrazkiem do dołu na planszy. Kart Znalezisk również tasujemy i odkładamy obrazkiem ku dołowi na planszy. Pionki należy umieścić na polu z domkiem. Grę rozpoczyna najmłodszy gracz.

Są 3 typy Kart Akcji:

  • Łopata (pozwala na kopanie i szukanie skarbu),
  • Połamana łopata (nic nie daje)
  • Garść monet (pozwala na zakup ziemi z ukrytym skarbem).

Karty Znalezisk są 2 typów:

  • Skrzynia ze skarbem
  • Śmiecie (kamienie, potłuczona ceramika, gałązki, resztki ryby).

Rozgrywka

W swojej kolejce każdy z grających może zrobić 3 rzeczy:

  • Uzupełnić Karty Akcji (do 5),
  • Wymienić Karty Akcji (dowolną liczbę posiadanych kart tego typu)
  • Przesunąć pionek o 1 pole w dowolnym kierunku.

Uzupełnianie i wymiana są możliwe jedynie, gdy pionek gracza znajduje się na polu z domkiem. Jeśli pionek zostaje przesunięty na pole poza domkiem, to gracz otrzymuje prawo kopania/szukania skarbu. Jeżeli gracz nie wyruszył z domu lub wrócił na pole z domem, to może dobrać tyle Kart Akcji, aby miał w sumie 5. Może też wymienić dowolną liczbę posiadanych Kart Akcji na karty  z wierzchu stosu leżącego na planszy. W jednej kolejce nie można jednocześnie uzupełniać i wymienić kart. Każdą z tych czynności trzeba wykonać w innej turze. Uzupełnianie lub wymiana Kart Akcji nie może nastąpić w kolejce, w której gracz przesunął pionka.

Jeśli gracz przesunął pionek na pole z liczbą, to może (choć nie musi) zacząć kopać. Może to zrobić, jeśli odda jedną Kartę Akcji z łopatą. Aby określić, ile rzeczy zdoła znaleźć, to musi do liczby z pola, na którym stoi, dodać 1 a potem odjąć liczbę pionków stających z nim na tym samym polu. Otrzymany wynik oznacza, ile Kart Znalezisk bierze. Jeśli są to karty z nic nie wartymi śmieciami, to odkłada je na bok. Jeżeli znalazł Kartę ze skrzynią skarbów, to musi jeszcze wykupić pole, na którym ten skarb znalazł i ponownie zakopał (kartę zabiera ze sobą).

Wygrana

Wygrana i koniec gry następuje, gdy gracz odkopie skrzynię ze skarbem i jednocześnie posiada Kartę Akcji z garścią złota.

Pozostałe zasady

  • Kilka pionków może stać na jednym polu, ale poszukiwanie skarbów staje się przez to trudniejsze, bo trzeba sprawdzać, czy inni nie widzą, gdzie w razie czego został zakopany skarb.
  • Kopanie nie jest przymusowe. Gracz może przesunąć pionka na inne pole i nie kopać.
  • Przesunięcie pionka (ruch) jest przymusowy, jeśli gracz nie wymienia lub nie uzupełnia Kart Akcji.
  • Przesunąć pionka można jedynie na sąsiednie pole (o 1 pole na wprost lub po skosie).
  • Wykopanie skarbu nie jest równoznaczne z jego posiadaniem. Skarb należy do właściciela ziemi, na której został znaleziony. Po jego wykopaniu i ponownym ukryciu należy jeszcze sprzedać to, co się ma i za uzyskaną garść monet kupić pole ze skarbem.
  • Jeśli gracz wykopał skarb, ale nie ma garści monet na wykupienie ziemi, w której ten jest schowany, to musi wrócić na pole z domem i tak długo uzupełniać i wymieniać Karty Akcji, aż wylosuje tą niezbędną mu do zakończenia gry.
  • Posiadanie kilku kart z garścią monet jest dozwolone, ale zmniejsza liczbę kart pozwalających na kopanie (gracz może mieć maksymalnie 5 Kart Akcji).

Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.

Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (1.96 MB) na Basiowe Gry Planszowe lub z DropBox

W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Skarb na polu”

Opis gry: skarb, skarby, pole, pola, Ewangelia, Biblia, przypowieści, przypowieść, łopata, łopaty, moneta, monety, kamień, kamienie, gałąź, gałęzie, ość, ości

Dodatkowe wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa