53. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Siła magnesów. Były to szóste zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jak zachowują się magnesy wobec siebie i czy ich ułożenie wpływa na interakcję z otoczeniem. Próbowały też czy dzięki magnesom da się coś unieść. Dowiedziały jak przesunąć samochodzik bez jego dotykania. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 244: Czy można przekazać siłę magnetyczną? Pytanie 245: Czy siła magnetyczna słabnie? Pytanie 246: Czy namagnesowanie pozostaje na stałe? Pytanie 247: Czy szpilka może stać się silnym magnesem? Pytanie 248: Czy z jednego magnesu można zrobić dwa? Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Siła magnesów: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnes, 10 szpilek, kombinerki, 2 łyżeczki stołowe. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65
Elektrony to gra planszowa przybliżająca dzieciom zjawisko elektrostatyczności. Zadaniem graczy jest oderwanie jak największej liczby elektronów od planszy. Gra jest wyścigiem z czasem.
50. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Bieguny magnetyczne. Były to trzecie zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jak zachowują się magnesy wobec siebie i czy ich ułożenie wpływa na interakcję z otoczeniem. Próbowały też czy dzięki magnesom da się coś unieść. Dowiedziały jak przesunąć samochodzik bez jego dotykania. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 238: Czy magnes z każdej strony jest taki sam? Pytanie 239: Czy strona magnesu ma znaczenie przy przyczepianiu się do niemagnesów? Pytanie 240: Czy można coś przesunąć dzięki magnesom? Pytanie 241: Czy magnesy mogą coś unosić w powietrzu? Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Bieguny magnetyczne: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: 2 magnesy sztabkowe, 2 magnesy pastylkowe, taśma klejąca, mały samochodzik, mały drewniany klocek i 2 duże klocki, stalowy przedmiot. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65
49. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Pole magnetyczne. Były to drugie zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki próbowały wyciągać stalowe przedmioty z wody przy użyciu magnesów. Sprawdzały czy magnesy działają z jakiejś odległości czy też muszą dotykać innych przedmiotów. Dowiedziały się też, że pole magnetyczne przenika przez różne przedmioty. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 235: Jak daleko sięga pole magnetyczne? Pytanie 236: Przez co przenika pole magnetyczne? Pytanie 237: Czy magnesy działają w wodzie? Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Pole magnetyczne: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnesy, linijka, karta papieru, książka, plastikowa taca, stół, szpilka, stalowy spinacz biurowy oraz przezroczysty pojemnik z wodą. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65
48. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Magnesy. Były to pierwsze zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jakie przedmioty mają właściwości magnetyczne. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 230: Jak reaguje magnes z różnymi materiałami? Pytanie 231: Które przedmioty reagują na magnes? Pytanie 232: Jakie przedmioty nie reagują na magnes? Pytanie 233: Czy można zmusić magnes do ruchu? Pytanie 234: Czy magnes może zmusić do ruchu inne przedmioty? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Magnesy oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Magnesy: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnesy, szpilka, metalowy spinacz biurowy, duży stalowy garnek oraz dowolne przedmioty w sali. Jako ciekawostkę można też pokazać dzieciom magnetyt. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65
47. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Rozciąganie i ściskanie. Były to trzecie zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki próbowały rozciągać i ściskać różne przedmioty. Sprawdzały czy długotrwale zginanie wywołuje inny efekt niż jednorazowe zgięcie. Dowiedziały się też, że niektóre przedmioty wracają do dawnego kształtu, czyli zapamiętują swój kształt. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 226: Czy materiały się męczą? Pytanie 227: Jakie przedmioty reagują na rozciąganie? Pytanie 228: Jakie przedmioty reagują na ściskanie? Pytanie 229: Czy ciała stałe mają pamięć? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Rozciąganie i ściskanie oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Uwagi do realizacji zajęć: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), metalowa sprężyna, metalowy spinacz biurowy, kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, plastelina, balony, strzykawka. Podczas doświadczenia 228 dzieci będą próbować ścisnąć powietrze w strzykawce. Jest to dość trudne dla osób z małymi dłońmi. Można wtedy zaproponować oparcie strzykawki tłokiem o ziemię, zatkanie wylotu palcem i naciskanie na strzykawkę od góry. Warto uprzedzić dzieci, że podczas naciskania palec może trochę boleć. Można im też przypomnieć, że nie muszą same…
46. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Elastyczność i Topnienie. Były to drugie zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki obserwowały jak niektóre przedmioty zmieniały swoją konsystencję. Dowiedziały się też czemu część przedmiotów wydaje się zimna a część ciepła w dotyku. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 223: Jak elastyczne są różne materiały? Pytanie 224: Jakie w dotyku są przedmioty? Pytanie 225: Czy każde ciało stałe może się zamienić w ciecz? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Elastyczność i Topnienie oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, kreda, plastelina, balony, świeczka, lód, zapalniczka. Dobrym sposobem na badanie wszystkich przedmiotów przez każde dziecko jest przygotowanie po 1 eksponacie dla każdego z nich i wymiana w kole. Każde dziecko ogląda i dotyka, a potem przekazuje osobie po prawej stronie. W doświadczeniu 224 dzieci wnioskują, że przedmioty leżące w sali dłużej mają identyczną temperaturę. Jeśli trudno im to przychodzi, to warto dla poparcia tezy użyć termometru. Dość wygodny jest przy tym elektroniczny termometr do mierzenia temperatury pieczenia….
45. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Twardość, kruchość i gęstość. Były to pierwsze zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdziły jak twarde lub kruche są różne przedmioty. Dowiedziały się też w jaki sposób zbadać gęstość różnych substancji. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 219: Jak twarde są różne substancje? Pytanie 220: Jak kruche są różne materiały? Pytanie 221: Jak porównać gęstość różnych substancji? Pytanie 222: Jak inaczej porównać gęstość różnych substancji? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Twardość, kruchość i gęstość oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, kreda, młotek, waga kuchenna, szklanka, kilogram piasku, kilogram cukru, kilogram soli Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65
44. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Zderzenia. Były to dziewiąte zajęcia w bloku „Ruch”. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdziły jakie przedmioty najlepiej testować podczas zderzeń. Dowiedziały się też czym różni się zderzenia na torze od zderzenia na otwartej powierzchni. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 214: Co dzieje się przy zderzeniach? Pytanie 215: Czym badać zderzenia? Pytanie 216: Jak zderzają się kulki? Pytanie 217: Co dzieje się, gdy w zderzeniu bierze udział więcej kulek? Pytanie 218: Jak wygląda zderzenie wielu kulek na torze? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Zderzenia oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: 2 zabawkowe samochodziki, 5 kulek, moneta oraz 2 duże książki. Zamiast książek można użyć też dużych klocków, np. schodów montessoriańskich. Ciekawym uzupełnieniem zajęć może być zabawkowy bilard. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50
43. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Szybkość. Były to ósme zajęcia w bloku „Ruch”. Podczas tego spotkania przedszkolaki dowiedziały się jakie są metody pomiaru szybkości. Miały mierzoną prędkość w biegu oraz otrzymały wskazówki pomoce do poprawienia uzyskanych wyników. Dowiedziały się również czym prędkość różni się szybkości. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 210: Jak mierzyć szybkość? Pytanie 211: Jak poprawić swój wynik prędkości? Pytanie 212: Jak inaczej mierzyć szybkość? Pytanie: 213: Jak biec, aby uzyskać największą prędkość? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem jest Szybkość oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kreda i stoper. W trakcie zajęć będziemy mierzyć przebiegnięte odległości. Oczywiście można to zrobić za pomocą odpowiedniej miarki, ale przedszkolakom trudno będzie porównywać liczby wyrażonej w centymetrach i metrach. Można podać wynik w samych centymetrach, ale wtedy liczby mogą być duże i zbyt trudne do porównywania przez tak małe dzieci. Narysowanie linii, do której dzieci dobiegły w określonym czasie w łatwy sposób wskazuje, kto jaki wynik osiągnął i która odległość była największa. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50