Siła magnesów. Książeczka do zajęć naukowych dla dzieci

Siła magnesów. 53. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki


53. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Siła magnesów. Były to szóste zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jak zachowują się magnesy wobec siebie i czy ich ułożenie wpływa na interakcję z otoczeniem. Próbowały też czy dzięki magnesom da się coś unieść. Dowiedziały jak przesunąć samochodzik bez jego dotykania. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 244: Czy można przekazać siłę magnetyczną? Pytanie 245: Czy siła magnetyczna słabnie? Pytanie 246: Czy namagnesowanie pozostaje na stałe? Pytanie 247: Czy szpilka może stać się silnym magnesem? Pytanie 248: Czy z jednego magnesu można zrobić dwa? Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Siła magnesów: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnes, 10 szpilek, kombinerki, 2 łyżeczki stołowe. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65

Czytaj dalej...
Plansza do gry Elektrony

Elektrony. Darmowa gra planszowa


Elektrony to gra planszowa przybliżająca dzieciom zjawisko elektrostatyczności. Zadaniem graczy jest oderwanie jak największej liczby elektronów od planszy. Gra jest wyścigiem z czasem.

Czytaj dalej...
Bieguny magnetyczne. 50. książeczka do zajęć naukowych dla dzieci

Bieguny magnetyczne. 50. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki


50. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Bieguny magnetyczne. Były to trzecie zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jak zachowują się magnesy wobec siebie i czy ich ułożenie wpływa na interakcję z otoczeniem. Próbowały też czy dzięki magnesom da się coś unieść. Dowiedziały jak przesunąć samochodzik bez jego dotykania. Podczas zajęć szukały więc odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 238: Czy magnes z każdej strony jest taki sam? Pytanie 239: Czy strona magnesu ma znaczenie przy przyczepianiu się do niemagnesów? Pytanie 240: Czy można coś przesunąć dzięki magnesom? Pytanie 241: Czy magnesy mogą coś unosić w powietrzu? Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Bieguny magnetyczne: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: 2 magnesy sztabkowe, 2 magnesy pastylkowe, taśma klejąca, mały samochodzik, mały drewniany klocek i 2 duże klocki, stalowy przedmiot. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65

Czytaj dalej...
Pole magnetyczne. Materiały do zajęć naukowych dla dzieci

Pole magnetyczne. 49. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki


49. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Pole magnetyczne. Były to drugie zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki próbowały wyciągać stalowe przedmioty z wody przy użyciu magnesów. Sprawdzały czy magnesy działają z jakiejś odległości czy też muszą dotykać innych przedmiotów. Dowiedziały się też, że pole magnetyczne przenika przez różne przedmioty. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 235: Jak daleko sięga pole magnetyczne? Pytanie 236: Przez co przenika pole magnetyczne? Pytanie 237: Czy magnesy działają w wodzie? Książeczka z opisem eksperymentów do tego tematu oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Pole magnetyczne: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnesy, linijka, karta papieru, książka, plastikowa taca, stół, szpilka, stalowy spinacz biurowy oraz przezroczysty pojemnik z wodą. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65

Czytaj dalej...
48. Magnesy. Materiały dodatkowe do zajęć naukowych dla dzieci

Magnesy. 48. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki


48. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Magnesy. Były to pierwsze zajęcia w bloku „Magnetyzm„. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdzały jakie przedmioty mają właściwości magnetyczne. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 230: Jak reaguje magnes z różnymi materiałami? Pytanie 231: Które przedmioty reagują na magnes? Pytanie 232: Jakie przedmioty nie reagują na magnes? Pytanie 233: Czy można zmusić magnes do ruchu? Pytanie 234: Czy magnes może zmusić do ruchu inne przedmioty? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Magnesy oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | DOCX (Word). Uwagi do realizacji zajęć pt. Magnesy: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: magnesy, szpilka, metalowy spinacz biurowy, duży stalowy garnek oraz dowolne przedmioty w sali. Jako ciekawostkę można też pokazać dzieciom magnetyt. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65

Czytaj dalej...
Rozciąganie i ściskanie. Materiały do zajęć naukowych dla dzieci

Rozciąganie i ściskanie. 47. Młodzi naukowcy


47. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Rozciąganie i ściskanie. Były to trzecie zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki próbowały rozciągać i ściskać różne przedmioty. Sprawdzały czy długotrwale zginanie wywołuje inny efekt niż jednorazowe zgięcie. Dowiedziały się też, że niektóre przedmioty wracają do dawnego kształtu, czyli zapamiętują swój kształt. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 226: Czy materiały się męczą? Pytanie 227: Jakie przedmioty reagują na rozciąganie? Pytanie 228: Jakie przedmioty reagują na ściskanie? Pytanie 229: Czy ciała stałe mają pamięć? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Rozciąganie i ściskanie oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Uwagi do realizacji zajęć: Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), metalowa sprężyna, metalowy spinacz biurowy, kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, plastelina, balony, strzykawka. Podczas doświadczenia 228 dzieci będą próbować ścisnąć powietrze w strzykawce. Jest to dość trudne dla osób z małymi dłońmi. Można wtedy zaproponować oparcie strzykawki tłokiem o ziemię, zatkanie wylotu palcem i naciskanie na strzykawkę od góry. Warto uprzedzić dzieci, że podczas naciskania palec może trochę boleć. Można im też przypomnieć, że nie muszą same…

Czytaj dalej...

Elastyczność i topnienie. 46. Młodzi naukowcy


46. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Elastyczność i Topnienie. Były to drugie zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki obserwowały jak niektóre przedmioty zmieniały swoją konsystencję. Dowiedziały się też czemu część przedmiotów wydaje się zimna a część ciepła w dotyku. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 223: Jak elastyczne są różne materiały? Pytanie 224: Jakie w dotyku są przedmioty? Pytanie 225: Czy każde ciało stałe może się zamienić w ciecz? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Elastyczność i Topnienie oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, kreda, plastelina, balony, świeczka, lód, zapalniczka. Dobrym sposobem na badanie wszystkich przedmiotów przez każde dziecko jest przygotowanie po 1 eksponacie dla każdego z nich i wymiana w kole. Każde dziecko ogląda i dotyka, a potem przekazuje osobie po prawej stronie. W doświadczeniu 224 dzieci wnioskują, że przedmioty leżące w sali dłużej mają identyczną temperaturę. Jeśli trudno im to przychodzi, to warto dla poparcia tezy użyć termometru. Dość wygodny jest przy tym elektroniczny termometr do mierzenia temperatury pieczenia….

Czytaj dalej...
Twardość, kruchość i gęstość. Materiały do zajeć.

Twardość. Kruchość. Gęstość. 45. Młodzi naukowcy


45. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Twardość, kruchość i gęstość. Były to pierwsze zajęcia w bloku „Ciała stałe”. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdziły jak twarde lub kruche są różne przedmioty. Dowiedziały się też w jaki sposób zbadać gęstość różnych substancji. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 219: Jak twarde są różne substancje? Pytanie 220: Jak kruche są różne materiały? Pytanie 221: Jak porównać gęstość różnych substancji? Pytanie 222: Jak inaczej porównać gęstość różnych substancji? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Twardość, kruchość i gęstość oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kawałek metalu (np. śruba), kawałek plastiku (np. butelka PET), kawałek drewna, kamień, kreda, młotek, waga kuchenna, szklanka, kilogram piasku, kilogram cukru, kilogram soli Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-44 | Zajęcia 45-47 | Zajęcia 48-54 | Zajęcia 55-65

Czytaj dalej...
Zderzenia. Materiały dodatkowe do zajęć naukowych dla przedszkolaków

Zderzenia. 44. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki


44. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym są Zderzenia. Były to dziewiąte zajęcia w bloku „Ruch”. Podczas tego spotkania przedszkolaki sprawdziły jakie przedmioty najlepiej testować podczas zderzeń. Dowiedziały się też czym różni się zderzenia na torze od zderzenia na otwartej powierzchni. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 214: Co dzieje się przy zderzeniach? Pytanie 215: Czym badać zderzenia? Pytanie 216: Jak zderzają się kulki? Pytanie 217: Co dzieje się, gdy w zderzeniu bierze udział więcej kulek? Pytanie 218: Jak wygląda zderzenie wielu kulek na torze? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem są Zderzenia oraz miejscem do notowania obserwacji przez dzieci jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: 2 zabawkowe samochodziki, 5 kulek, moneta oraz 2 duże książki. Zamiast książek można użyć też dużych klocków, np. schodów montessoriańskich. Ciekawym uzupełnieniem zajęć może być zabawkowy bilard. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50

Czytaj dalej...
Szybkość. Materiały dodatkowe do zajęć naukowych dla dzieci

Szybkość. 43. Młodzi naukowcy. Projekt SuperDzieciaki


43. zajęcia z cyklu Młodzi Naukowcy miały za zadanie pokazać dzieciom czym jest Szybkość. Były to ósme zajęcia w bloku „Ruch”. Podczas tego spotkania przedszkolaki dowiedziały się jakie są metody pomiaru szybkości. Miały mierzoną prędkość w biegu oraz otrzymały wskazówki pomoce do poprawienia uzyskanych wyników. Dowiedziały się również czym prędkość różni się szybkości. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 210: Jak mierzyć szybkość? Pytanie 211: Jak poprawić swój wynik prędkości? Pytanie 212: Jak inaczej mierzyć szybkość? Pytanie: 213: Jak biec, aby uzyskać największą prędkość? Książeczka z opisem eksperymentów, których tematem jest Szybkość oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Aby móc zrealizować te zajęcia niezbędne będą: kreda i stoper. W trakcie zajęć będziemy mierzyć przebiegnięte odległości. Oczywiście można to zrobić za pomocą odpowiedniej miarki, ale przedszkolakom trudno będzie porównywać liczby wyrażonej w centymetrach i metrach. Można podać wynik w samych centymetrach, ale wtedy liczby mogą być duże i zbyt trudne do porównywania przez tak małe dzieci. Narysowanie linii, do której dzieci dobiegły w określonym czasie w łatwy sposób wskazuje, kto jaki wynik osiągnął i która odległość była największa. Warto również zobaczyć materiały: Zajęcia 1-12 | Zajęcia 13-22 | Zajęcia 23-35 | Zajęcia 36-50

Czytaj dalej...