Małe słonie – Darmowa gra planszowa
Małe Słonie to darmowa gra dla kilku graczy. Wszyscy grają jako jedna drużyna próbująca uratować kilka małych słoniątek przed goniącymi je lwami. Im więcej osób gra tym większa szansa na wygraną.
Można też wprowadzić ułatwienie polegające na przesunięciu pola startowego słoni do przodu o tyle pól, ile oczek wylosuje najmłodszy gracz.
Liczba graczy:
- dowolna (im więcej tym lepiej)
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (do 30 min)
Ta gra planszowa jest pomocą dydaktyczną do nauki:
- dodawania (w przypadku używania dwóch zwykłych kostek)
- przeliczania liczebności zbioru
- porównywania liczb
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 2 szt
- Kostki: 1 dziesięciościenna lub 2 zwykłe
- Żetony/Karty: 9 figurek słoni (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca)
- Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (22 maja)
- Światowy Dzień Słonia (12 sierpnia)
- Światowy Dzień Zwierząt (4 października)
Zasady gry „Małe słonie”:
Do gry „Małe słonie” potrzebne będą dwa pionki (jeden dla słoni, drugi dla lwów), 9 figurek słoni oraz kostka dziesięciościenna. Kostkę dziesięciościenną można zastąpić dwoma zwykłymi kostkami sumując uzyskany na nich wynik. Na początku gracze ustawiają jeden z pionków na polu z literą „S” – to jest start dla małych słoni. Drugi z pionków ustawiają na polu „L” – to jest start lwów. Dodatkowo gracze biorą dwie figurki słoni. Wszyscy gracze grają jako jedna drużyna. W swojej kolejce każdy z graczy rzuca kostką i jeśli przynajmniej jeden z wyników jest większy niż liczba figurek słoni to należy przesunąć pionek słoni o 1 pole do przodu. Potem zawsze należy przesunąć pionek lwów o 1 pole do przodu. Po wejściu na pole z obrazkiem słonia gracze dokładają do swojej puli kolejną figurkę słonia. Słonie mogą przechodzić przez białe linie a nie mogą przez czerwone. Gra kończy się wygraną jeśli małe słonie dojdą do środkowego pola, czyli pod opiekę dorosłych słoni. Jeśli jednak pionek lwów znajdzie się na tym samym polu co pionek słoni to gracze przegrywają.
Im więcej osób zagra, tym większa będzie szansa na wygraną.
Liczba stron A4 do wydruku: 3
Aby zagrać pobierz grę (520 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe lub z DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Małe słonie”
Opis gry: Afryka, słonie, zwierzęta, słoń, zwierzę, lew, lwy
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak
Gra „Małe słonie” wspiera nauczycieli przedszkolnych
Rozgrywka z dziećmi realizuje poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) Dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Dziecko przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Dziecko ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Dziecko obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Dziecko przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.9) Dziecko czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
- (IV.12) Dziecko klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia.
- (IV.15) Dziecko posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.18) Dziecko posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym. Posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
- (IV.19) Dziecko podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Reblogged this on Adaptacja dzieci.