
Rodzeństwo. Gra planszowa i Bajka
Rodzeństwo to darmowa gra planszowa, w której nie sposób przegrać. Wymaga od graczy porównywania liczb i przeliczania w zakresie 6. Grze towarzyszy bajka, która opowiada historię związaną z fabułą gry. Gra powstała jako pomoc dydaktyczna na Dzień Rodzeństwa obchodzony 31 maja w Europie i 10 kwietnia w USA.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2)
Czas gry:
- szybka rozgrywka (od 5 do 10 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- porównywania liczb
- przeliczania do 6
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt.
- Kostki: 1 zwykła (najlepiej 1 szt. dla każdego gracza)
- Żetony/Karty: nie
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Dzień Rodzeństwa (31 maja)
- Narodowy Dzień Rodzeństwo w USA (10 kwietnia)
Powiązana bajka:
Pewnego dnia, dwoje rodzeństwa: Janek i Ania, postanowiło wybrać się na spacer do pobliskiego lasu. Byli ciekawi świata i chcieli odkryć jakieś nowe tajemnice. Wyszli z domu i długo chodzili po wiosennym borze, jednak nie znaleźli tam ani magicznych zwierząt, ani nic niezwykłego. Wszędzie były tylko drzewa oraz krzewy, a z dzikich zwierząt spotkali jedynie wiewiórki. Co prawda z daleka doszedł też do nich odgłos dzięcioła i kukułek, ale nie dali rady wypatrzeć tych ptaków pośród gęstniejącego lasu. Szli więc dalej i dalej. Spacerowali spokojnie, obserwując przyrodę i szukając owoców leśnych. Ania była młodsza i chodziła wolniej od brata, więc Janek dostosowywał swoje tempo do niej. Dbał o swoją siostrę i nie chciał, aby za bardzo się zmęczyła.
W pewnym momencie udało się im znaleźć polanę z krzaczkami jagód. Najedli się do syta i zadowoleni ruszyli dalej. Niedługo potem zorientowali się, że zgubili drogę. Słońce zaczęło powoli zachodzić, a oni wiedzieli, że muszą wrócić do domu przed zmrokiem. Nocowanie w lesie nie byłoby dobrym wyborem. Nie byli na to przygotowani, a rodzice na pewno bardzo by się martwili nie mogąc ucałować ich przed zaśnięciem.
Zaczęli szukać drogi powrotnej, ale wszystkie ścieżki wyglądały tak samo. Droga kilka razy się rozgałęziała,a oni raz pomylili się i źle skręcili. Musieli więc zawrócić do poprzedniego skrzyżowania. Janek, mimo strachu, starał się zachować spokój, aby nie przestraszyć Ani. Ania ufała Jankowi, ale gdy była pewna, że Janek się pomylił, to zwracała mu na to uwagę. Mimo, że była młodsza, to potrafiła lepiej obserwować przyrodę i zapamiętywać jakie rośliny mijali wcześniej po drodze. Po swojej pomyłce i konieczności nadrobienia drogi Janek był bardziej skłonny ufać siostrze i słuchać jej rad.
Niedługo potem rozpoznali skrzywioną brzozę oraz wysoką sosnę, które wcześniej mijali. I to właśnie Ania przypomniała o nich Jankowi. Ten widok dał im pewność, że są na właściwej ścieżce. Wkrótce również zobaczyli jeszcze coś znajomego. To była dziupla w starej wierzbie, która rosła niedaleko ich domu. Wielokrotnie razem z rodzicami przychodzili tu dokarmiać wiewiórczą rodzinę. Cieszyli się, że są już blisko domu. Kiedy dotarli do niego, byli zmęczeni, ale szczęśliwi.
I tak oto zakończyła się ich przygoda. Rodzeństwo nauczyło się ważnej lekcji – zawsze trzeba pamiętać o drodze powrotnej oraz nie zapuszczać się zbyt daleko w nieznane miejsca bez opieki rodziców. Od tamtej pory zawsze byli ostrożni podczas spacerów i nigdy więcej nie zgubili drogi do domu. A ich historia stała się przestrogą dla innych dzieci w wiosce.
Pobierz bajkę w wersji PDF.
Zasady gry „Rodzeństwo”:
Przygotowania
Liczba graczy jest dowolna, choć gra została przygotowana dla dwóch osób. Wszyscy gracze grają jako jedna drużyna i pomagają sobie wzajemnie. Przed rozpoczęciem gry należy przygotować jeden pionek oraz zwykłą kostkę. Najlepiej byłoby jednak, gdyby każdy z graczy miał swoją kostkę.
Fabuła
Podobnie jak Jaś i Małgosia zgubiliście się w lesie. Potrzebujecie odnaleźć drogę powrotną. Ruszacie razem i pomagacie sobie wzajemnie. Musicie liczyć na siebie – zwłaszcza na rozstajach dróg. Nie możecie pozwolić sobie wtedy na zły wybór. Musicie się też spieszyć, bo gdy noc zapadnie, to nie traficie do domu i spędzicie noc w lesie. Z drugiej strony nie możecie zapomnieć, że chodzicie w tempie najwolniejszego z Was.
Rozgrywka
Na początku należy ustawić pionek na polu z dwójką dzieci. W każdej kolejce wszyscy gracze rzucają kostką, wybierają najmniejszy z wyników i przesuwają pionek o tyle pól. Zatrzymanie się pionka na zielonym polu oznacza koniec kolejki. Jeśli pionek zatrzyma się na czerwonym polu, to gracze muszą podjąć decyzję, którą drogą będą dalej iść. W tym celu ponownie rzucają kostką. Jeśli któremukolwiek z graczy uda się wyrzucić 1 lub 6, to wybór będzie prawidłowy i następuje koniec kolejki. Jeżeli nikomu z graczy nie udało się tego zrobić, to należy cofnąć pionek do poprzedniego czerwonego pola, bo rodzeństwo zgubiło się w lesie. W przypadku, gdy wydarzy się to na pierwszym czerwonym polu, to pionek cofa się na pole startowe. Wejście na żółte pole kończy grę i oznacza wygraną dla wszystkich graczy.
Grę należy zakończyć przed zmrokiem (w realnym życiu), więc poza szczególnymi przypadkami (np. rozgrywka późnym popołudniem) jest to łatwo osiągalne. W związku z tym, że czas gry jest praktycznie nieograniczony, to nie ma możliwości przegrania.
Liczba stron A4 do wydruku: 2 + 2 (English version)
Aby zagrać pobierz grę (6 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafikę lasu stworzoną przez sztuczną inteligencję (Microsoft Copilot/Dall E-3)
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Rodzeństwo”
Opis gry: brat, siostra, bracia, siostry, rodzeństwo, rodzeństwa
Gra „Rodzeństwo” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.9) Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
- (IV.21) Rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie. Uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych
w języku obcym nowożytnym. Używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności w języku obcym nowożytnym.
Preorientacja zawodowa
- Poznanie siebie:
* Dziecko określa, co robi dobrze.
* Dziecko podejmuje działania i opisuje, co z nich wynikło dla niego i dla innych. - Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych:
* Dziecko na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu.
Dodatkowe wykorzystanie gry: Dwumiesięcznik Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA nr 5