Plansza do gry Oznaki wiosny

Oznaki wiosny. Darmowa gra planszowa

Oznaki wiosny to darmowa gra planszowa utrwalająca u dzieci 6 oznak wiosny (tulipan, krokus, żonkil, pierwiosnek, zielone liście, ptasie jaja). Celem jest odnajdywanie na planszy symboli wylosowanych na kostce. Na koniec gracze porównują jak dużo symboli udało im się odnaleźć jako pierwszych.

Liczba graczy:

  • dowolna (najlepiej 2-3)

Czas gry:

Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:

  • cech charakterystycznych pór roku
  • przeliczania do 6
  • porównywania wielkości zbiorów
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
  • Kostki: 1 zwykła
  • Żetony/Karty: 6 szt. dla każdego gracza (nie są dołączone do gry)

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Początek kalendarzowej wiosny (21 marca)

Zasady gry „Oznaki wiosny”:

Przed przystąpieniem do gry należy przygotować specjalną kostkę. Najlepiej w tym celu nakleić na drewniany sześcienny klocek wszystkie 6 symboli (po 1 na każdą ściankę). Symbole są dostępne na dole tej strony. Gra przeznaczona jest dla 2-3 osób. Na początku każdy z graczy przygotowuje dla siebie 6 jednakowych pionków (każdy gracz ma swój kolor) lub innych żetonów, które odróżniają go od innych graczy (np.: jeden gracz ma guziki a drugi kamyki). Potem na zmianę rzucają kostką. Jeśli wypadnie symbol pola, które jest wolne to kładą na nim swój żeton. Jeśli wylosowany symbol jest na zajętym polu to nic się nie dzieje. Gra kończy się, gdy wszystkie zostaną zakryte. W przypadku młodszych lub bardziej niecierpliwych dzieci można się umówić, że gramy do zakrycia 5 pól lub na czas. W tym ostatnim wypadku ustawiamy klepsydrę lub minutnik na 5 min. Na koniec liczymy pola zakryte przez każdego z graczy. Kto zakrył więcej pól wygrywa.

Liczba stron A4 do wydruku: 2

Aby zagrać pobierz grę (1.02 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.

Licencje

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Oznaki wiosny”

Plansza do gry Oznaki wiosny
Plansza do gry
Opis gry: gniazdo, gniazda, ptak, ptaki, liść, liście, krokus, krokusy, przebiśnieg, przebiśniegi, tulipan, tulipany, żonkil, żonkile, wiosna, pora roku, pory roku

Gra „Oznaki wiosny” wspiera nauczycieli przedszkolnych

realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.

Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)

  •  (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)

  • (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
  • (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.

Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)

  • (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
  • (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
  • (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)

  • (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
  • (IV.9) Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
  • (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
  • (IV.18) Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym. Posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
  • (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.

Dodatkowe wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa