Mincerze – Gra planszowa
Mincerze to gra planszowa przedstawiająca pracę w dawnej mennicy. Gracze ścigają się, aby zrobić pamiątkowe denary dla króla. Grę przygotowano w czarno-białej stylistyce przypominającej dawne książki.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2-4)
Ta gra planszowa może służyć do nauki:
- historii
- przeliczania do 6
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 1 zwykła
- Żetony/Karty: tak (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Dzień Mincerza (10 lutego)
- Dzień Staroci (2 marca)
Zasady gry „Mincerze”:
Dowiedziałeś się, że królowi urodził się syn. Spodziewasz się, że władca z tej okazji każe wybić pamiątkowe monety. Jako, że jesteś sprytny to przygotujesz je wcześniej, aby być gotowym, gdy król wyda odpowiednie prawo. Niestety inni mincmistrzowie też o tym wiedzą i też się szykują. Bądź najszybszy i wygraj zyskując łaskę króla. Uważaj, czasami pośpiech powoduje, że narzędzia się łamią lub wykrzywiają i trzeba odczekać na dostarczenie nowych.
Rozgrywka
W dawnych czasach produkcją monet zajmowali się mincerze. Pierwszą czynnością było oczyszczenie zdobytego srebra (zarówno z pozyskanych srebrnych naczyń jak i zakupionej rudy) a potem utworzenie stopu (mieszanki) z miedzią.
Wszyscy gracze ustawiają swoje pionki na polu z liczbą 1. Potem na zmianę przesuwają swój pionek o tyle pól, ile wypadnie na kostce. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole nr 2. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „STOP SREBRA 15 ŁUTÓW”.
Oczyszczone srebro odlane w sztabki zostaje przekazane następnemu mincerzowi w celu wyklepania go na blachę o określonej grubości.
Mając kartę „STOP SREBRA 15 ŁUTÓW” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 2. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Następnie w każdej turze gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole nr 3. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „DOBRA BLACHA”.
Z blachy kolejny mincerz wycinał specjalnymi nożycami prostokątne kawałki blachy, które potem zaokrąglano przez oklepywanie. W niektórych mennicach wycinano gotowe krążki specjalnym przebijakiem.
Mając kartę „DOBRA BLACHA” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 3. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Potem w turze kolejce gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole numer 4. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „GOTOWE KRĄŻKI”.
Mając gotowe krążki kolejny mincerz kładł je pomiędzy dwa dwa stemple i uderzał od góry z dużą siłą dzięki, której po obu stronach odbijały się zdobienia umieszczone na stemplach. Niektóre monety zwane brakteatami miały wzór tylko z jednej strony a do ich tworzenia zamiast dolnego stempla używano miękkiej skóry. Były one jednak nietrwałe i często trzeba było je wymieniać na nowe.
Mając kartę „GOTOWE KRĄŻKI” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 4. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Następnie w każdej kolejce gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole numer 5. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „PAMIĄTKOWE DENARY”.
Na koniec mincmistrz (czasem wraz z pisarzem) sprawdzał, czy wszystkie monety zostały właściwie wybite, oczyszczone i oznaczone. Oglądał, ważył i liczył.
Mając kartę „PAMIĄTKOWE DENARY” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 5. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Potem w każdej turze gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to zdejmuje pionek z planszy i automatycznie wygrywa a gra się kończy niezależnie od położenia innych graczy. Jeśli wyrzucił więcej oczek, to zatrzymuje się na ostatnim polu i dostaje kartę „ZAMÓWIENIE DLA KRÓLA”. Osoba, która zaczyna swoją kolejkę z kartą „ZAMÓWIENIE DLA KRÓLA” wygrywa a gra się kończy.
Dodatkowe reguły
Osoba posiadająca kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA” nie może się ruszać. Zamiast tego musi spróbować naprawić lub zdobyć nowe narzędzia. Uda się jeśli w swojej kolejce wyrzuci mniej niż 6. Wtedy oddaje tę kartę a w następnej turze porusza się normalnie lub znów może popsuć narzędzia.
Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.
Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (7,39 MB) na Basiowe Gry Planszowe lub z DropBox.
W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain dostępne w commons.wikimedia.org
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Mincerze”
Opis gry: mincerz, mennica, mennice, warsztat, warsztaty, historia, pieniądz, stempel, stemple, srebro, moneta, monety
Wykorzystanie gry: brak