Plansza do gry Kapsle

Kapsle – darmowa gra planszowa

Kapsle to gra nawiązująca do popularnej kiedyś w Polsce zabawy podwórkowej, czyli Kapsli. W tej planszówce zamiast pstryknięć rzuca się kostkami. Rodzaj kostki (maksymalna liczba oczek na niej) oddaje siłę pstryknięcia. Aby oddać w grze możliwość pstryknięcia z różną siłą, gracze przed rzutem wybierają sobie kostkę – każda z nich ma inną liczbę ścianek a tym samym maksymalną liczbę oczek jaką można wylosować. Gra jest przeznaczona dla 2-3 osób. The english manual is included.

Liczba graczy:

  • dowolna (najlepiej 2-3)

Czas gry:

Ta gra planszowa jest pomocą dydaktyczną do nauki:

  • przeliczania do 8
  • oceny ryzyka
  • tradycji
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
  • Kostki: zero-jedynkową, kostka 4-ścienna, kostka 6-ścienna (zwykła), kostka 8-ścienna
  • Żetony/Karty: nie

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • brak

Zasady gry „Kapsle”:

Wstęp

Gra nawiązuje do popularnej w Polsce zabawy, czyli Kapsli. Od kilkudziesięciu lat dzieci rysują na chodnikach trasę, po której na zmianę pstrykają kapslami.

Przygotowania do gry

Przed rozpoczęciem gry należy przygotować po pionku dla każdego gracza oraz kostkę zero-jedynkową, kostkę 4-ścienną, kostkę 6-ścienną, kostkę 8-ścienną. Kostki będą udawały siłę z jaką pstrykamy kapsle w podwórkowej wersji gry. Jeśli kostka zero-jedynkowa nie jest dostępna, to gracz może użyć zamiast niej dowolnej kostki. W takim przypadku musi przed rzutem powiedzieć „nieparzyste”. Jeśli tak zrobi, to w przypadku wyrzucenia nieparzystej liczby oczek przesuwa się o 1 pole. Jeżeli wypadnie parzysta liczba, to nie porusza się. Jeśli zapomni powiedzieć „nieparzyste” przez rzutem, to porusza się o wylosowaną liczbę oczek.

Rozgrywka

Grę zaczyna osoba, która wyrzuci najwięcej oczek na kostce ośmiościennej. Po niej będą się kolejno poruszać osoby po prawej stronie. W grze gracze poruszają swoje pionki wzdłuż trasy. Prawdziwe kapsle też poruszały się to takiej drodze. Po pstryknięciu przemieszczały się po linii prostej. Jeśli gracz zbyt mocno pstryknął, to jego kapsel wylatywał poza trasę i musiał wrócić na poprzednie miejsce. W naszej planszówce jest to wyrażone przez zaznaczenie na trasie ostatnich pól na prostej, po której porusza się pionek. Przy polach tych ustawione są sygnalizatory świetlne. Pionek musi się zakończyć ruch na takim polu. Jeśli tego nie zrobi to znaczy, że wypadł z trasy i musi wrócić na pole, na którym stał przed wykonaniem tego ruchu. Dlatego tak ważny jest wybór kostki przed ruchem.

W swojej kolejce gracz wybiera kostkę, która określa jego ruch. Jeśli potrzeba, to mówi „nieparzyste”. Potem zapamiętuje na jakim polu stoi pionek i rzuca kostką. Następnie przesuwa go zgodnie z wylosowanym wynikiem. Jeśli ruch kończy się na polu przed najbliższym sygnalizatorem lub na polu przy którym są ustawione światła drogowe, to gracz przesuwa pionek i kończy kolejkę. Jeśli ruch kończył by się minięciem sygnalizacji świetlnej, to gracz nie przesuwa go a jego kolejka się kończy. Gracz, który jest na ostatniej prostej przed metą może wyrzucić więcej oczek niż jest mu potrzebne do jej osiągnięcia. Wygrywa osoba, która pierwsza przejedzie całą trasę.

Liczba stron A4 do wydruku: 2 + 1 (The english manual)

Aby zagrać pobierz grę (1.04 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.

Licencje

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Kapsle”

Opis gry: kapsle, pojazdy, samochody, światła, sygnalizatory, droga, drogi, ulica, ulice, transport, wyścig

Dodatkowe wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa