Detektyw. Darmowa gra planszowa
Detektyw to gra dla 2-3 dzieci. Gra wymaga spostrzegawczości od graczy. Trzeba znaleźć kartę, która nie pasuje do żadnego z dwóch większych obrazków. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że na kartach elementy nie zachowują pierwotnego rozmiaru. Karty z gry można też wykorzystać do zabawy w Memo lub Piotrusia.
Liczba graczy:
- 2-3
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- porównywania liczb
- planowania
- podejmowania decyzji
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: nie
- Kostki: nie
- Żetony/Karty: 18 szt. (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- brak
Zasady gry „Detektyw”:
Przygotowania:
Na początku dzielimy karty po równo między graczy. Kart jest 18, wiec jeśli gra dwóch graczy to dostaną po 9 kart a jeśli trzech to po 6.
Rozgrywka:
Następnie gracze odkładają na bok pary (jeśli je mają). Jeśli istnieją dwa zdjęcia jakiegoś przedmiotu to znaczy, że skrzat miał to od dawna i na pewno nie przyniosła tego zła czarownica. Potem po kolei każdy z nich wybiera swoją jedną kartę i sprawdza czy to, co widzi na obrazku jest też w kuchni lub pokoju gracza (elementy na kartach są powiększone w stosunku do oryginałów na planszach). Jeżeli jest to odkłada kartę na bok. Jeśli nie ma to mówi „znalazłem” i pokazuje kartę innym graczom. Jeśli żaden z nich nie ma pary do obrazka to gracz ten wygrał. Jeżeli mimo wszystko para znajdzie się u innego gracza to obie karty są odkładane na bok. Właściciel karty do pary będzie miał w nagrodę jedną kartę mniej do sprawdzenia. Gracz, który błędnie powiedział „znalazłem” za karę traci jedną kolejkę.
Wygrana i koniec gry:
Wygrywa osoba, która pierwsza znajdzie jedną z dwóch rzeczy złej czarownicy.
Liczba stron A4 do wydruku: 4
Aby zagrać pobierz grę (893 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Detektyw”
Opis gry: kuchnia, skrzat, spanie, salon, pokój, pokoje, dom
Gra „Detektyw” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.12) Klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Preorientacja zawodowa
- Świat zawodów i rynek pracy:
* Dziecko podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak