Bielańscy przyrodnicy – Gra planszowa
Bielańscy przyrodnicy to darmowa gra planszowa przeznaczona dla 2-5 osób, których zadaniem jest znalezienie cennych okazów przyrodniczych na terenie Lasu Bielańskiego będącego częścią lasów miejskich Warszawy.
Gra powstała na potrzeby V etapu Projektu Edukacyjnego „Nasz Ogród” (pt. „Skąd jesteśmy”), organizowanego przez Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Bielany oraz Gimnazjum nr 72 w Warszawie. Etap ten obejmował m.in. warsztaty poświęcone tworzeniu gier planszowych, plenerowych prac plastycznych, makiet i zdjęć poświęconych Lasowi Bielańskiemu, bielańskiej dolinie Wisły oraz lokalnej historii Bielan.
Gra zostaje udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Liczba graczy:
- 2-5
Ta gra planszowa może służyć do nauki:
- przeliczania w zakresie 1-6
- planowania
- podejmowania decyzji
- przyrody i ekologii
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
- Kostki: 1 zwykła (najlepiej gdy każdy z graczy ma swoją)
- Żetony/Karty: tak, dołączone do gry
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca)
- Światowy Dzień Lasu (21 marca)
- Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca)
Zasady gry:
Gra wymaga dodatkowo przygotowania pionków, kostki oraz wycięcia kart i żetonów. Żetony najlepiej wydrukować na brystolu (kartce z bloku technicznego).
Przed rozpoczęciem gry należy ułożyć po jednej kwadratowej karcie (obrazkami do dołu) na polach planszy (kwadratach na mapie). Nie można układać kart na polach poza kwadratami i na polach z czerwonymi kołami.
Każdy z graczy startuje z pola z dowolnego pola z czerwonym kołem i na nim ustawia swój pionek. Z jednego pola może startować tylko 1 gracz. W swojej kolejce gracz przesuwa własny pionek w dowolnym kierunku o tyle pól, ile wynika z rzutu kostką. Jeśli wypadło 1-4 oczek na kostce to gracz musi przesunąć się dokładanie o tyle pól. Jeśli wypadnie 5 lub 6 oczek to gracz może sam wybrać o ile pól się przesunie, ale zawsze mniej niż wypadło oczek. Ruch trzeba wykonać w linii prostej. Nie można wychodzić poza pola planszy. Jeśli ruch nie jest możliwy, kolejka przechodzi na następnego gracza. Jeśli gracz kończy ruch na polu z kartą to gracz odkrywa ją, wykonuje polecenie a następnie odkłada tę kartę z planszy:
- Pusta ramka oznacza przejście kolejki na następnego gracza, bo zniechęcasz się i nie masz już ochoty na dalsze poszukiwania. Ramka z + oznacza natychmiastowy dodatkowy ruch, bo mimo wszystko nie zniechęcasz się brakiem wyników.
- Ramka z ? oznacza prawo odkrycia innej zakrytej jeszcze karty, bo znajomy wysłał ci zdjęcie tego fragmentu lasu swoim telefonem. Ta karta zostaje na swoim polu aż do zakończenia na niej ruchu dowolnego z graczy a kolejka przechodzi na następnego gracza.
- Ramka z obrazkiem oznacza odnalezienie jednego z poszukiwanych okazów przyrodniczych. Kto skończy ruch na polu z taką kartą zdejmuje ją z planszy a sam zabiera jej duży odpowiednik a kolejka przechodzi na następnego gracza.
- Zakończenie ruchu na polu bez karty oznacza przejście kolejki na kolejnego gracza, bo gracz zniechęca się do szukania.
Gra kończy się po odnalezieniu wszystkich okazów a wygrywa ten, kto ma ich najwięcej. W przypadku remisu wygrywa posiadacz zdrojówki rutewkowatej (roślina na różowym tle).
Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.
Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (4,65 MB) na Basiowe Gry Planszowe lub z DropBox.
W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain z pixabay.com i Wikimedia
Galeria gry: Bielańscy przyrodnicy
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak