Plansza do gry "Murarz"

Murarz – Darmowa gra planszowa

Murarz to przeniesiona na planszę dawna gra podwórkowa. Przeznaczona jest dla 2-5 graczy. Można ją rozegrać na dwa sposoby a jeden z nich przeznaczony jest do rozgrywki z dziećmi, które mają problem z przegrywaniem. W pierwotnej wersji dzieci musiały przebiegać na drugą stronę boiska a w tej planszówce to pionki potrzebują przesunąć się unikając złapania przez tytułowego murarza. The english manual is included.

Liczba graczy:

  • 2-5

Ta gra planszowa jest pomocą dydaktyczną do nauki:

  • znajomości cyfr
  • podejmowania decyzji
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 2-5 szt. dla każdego gracza + 1 szt.
  • Kostki: 1 dziesięciościenna (K10)
  • Żetony/Karty: nie

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Dzień Budowlańca (25 września)

Zasady gry „Murarz”:

Wstęp

Gra nawiązuje do dawnej gry podwórkowej o tym samym tytule. Przed rozpoczęciem gry należy przygotować po 2-5 pionków dla każdego gracza (każda osoba powinna mieć inny kolor) oraz 1 pionek murarza a także kostkę dziesięciościenną. Liczba pionków zależy od liczby graczy (2 graczy to po 5 pionków, 3 graczy to po 3 pionki a 4-5 graczy to po 2 pionki). Na początku gracze ustawiają wszystkie swoje pionki po jednej stronie planszy na polach z cyframi. Na jednym polu może stać kilka pionków (tego samego lub różnych graczy).

Wariant bez Gracza-Murarza

Gdy pionki graczy są rozstawione, jedna z osób rzuca kostką za murarza. Wylosowana liczba pokazuje jakiej kolumny pilnuje murarz i pośrodku kolumny z tą liczbą ustawia pionek murarza (pole z grubszą ramką). Wszystkie pionki stojące na polu z tą liczbą zostają zdjęte z planszy i po zakończeniu kolejki ułożone w mur. Mur jest budowany przez murarza ze złapanych pionków, gdy pozostałe pionki przesuną się na drugi koniec pola. Gracz reprezentujący murarza w danej kolejce ustawia pierwszy złapany pionek pośrodku kolumny z cyfrą 0. Jeśli złapano więcej pionków, to zajmują one pola w sąsiednich kolumnach, czyli z 1, potem z 2, potem z 3 itd. Niezłapane pionki murarza przesuwane są na drugą stronę planszy (na pola z tymi samymi cyframi). Jeśli jakiś pionek trafia przy przesuwaniu na pionek zbudowanego wcześniej muru, to jest traktowany jako złapany. Po przesunięciu pionków na drugą stronę gracze rozstawiają je ponownie po tej samej stronie planszy na polach z cyframi. Mogą je ustawić na tych samych polach lub zmienić kolumnę na inną. Cały czas obowiązuje zasada, że na polu z cyfrą może stać dowolna liczba pionków. To jest koniec pierwszej kolejki.

Druga kolejka

Kolejny gracz rzuca kostką za murarza. Jeśli wyrzucił liczbą, której kolumna jest już blokowana przez mur (w tej kolumnie stoi pionek w środkowym wierszu), to rzuca aż wypadnie liczba oznaczająca kolumnę nie blokowaną przez mur. Potem powtarza czynności (ustawia pionek w odpowiedniej kolumnie i sprawdza, które pionki zostały złapane przez murarza i przez mur. Złapane pionki ustawia w mur zaczynając od pierwszego wolnego pola obok istniejącego muru (lub od kolumny 0, jeśli wcześniej muru nie było). Po przesunięciu pionków na drugą stronę gracze rozstawiają je ponownie po tej samej stronie planszy na polach z cyframi. Mogą je ustawić na tych samych polach lub zmienić kolumnę na inną. Do końca gry obowiązuje zasada, że na polu z cyfrą może stać dowolna liczba pionków.

Trzecia i następne kolejki

Następnie kolejny gracz rzuca kostką za murarza. Powtarzane są czynności z drugiej kolejki. Gra kończy się, gdy murarz złapie wszystkie pionki (nikt nie wygrywa) lub zostanie tylko jeden pionek (ten gracz wygrywa).

Wariant z Graczem-Murarzem

To jest wariant dla przynajmniej 3 graczy. Jedna z osób będzie murarzem. Ta osoba nie może przegrać i można ją polecić dziecku, które ma problem z przegrywaniem. Wszystkie zasady z poprzedniego wariantu pozostają takie same z wyjątkiem tej dotyczącej przechodzenia funkcji murarza. Za każdym razem jest to ta sama osoba i nie kieruje ona pionkami, które muszą przechodzić na drugą stronę planszy. Jeśli na planszy pozostanie tylko jeden z pionków (poza murarzem), to jego właściciel wygrywa a pozostali przegrywają. Jeśli w ostatniej kolejce murarz złapie wszystkie pionki, to wszyscy gracze poza murarzem przegrywają.

Liczba stron A4 do wydruku: 3 + 2 (The english manual)

Plik gry udostępniony jest za darmo tutaj oraz na DropBox.
Aby zagrać pobierz grę (34.2 MB) a następnie ją wydrukuj.

Licencje

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Murarz”

Opis gry: murarz, murarze, murarka, budowanie, cegły, cegła

Dodatkowe wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa