Gra planszowa Zabytki

Zabytki – Gra planszowa

Zabytki to wyścig połączony z odwiedzaniem ważnych dla kultury światowej miejsc. Celem gracza będą USA, Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Japonia, Chiny i Francja.

Liczba graczy:

  • dowolna (najlepiej 2-4)

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • podejmowania decyzji
  • światowej kultury i sztuki
  • utrwalania znaku graficznego liczb

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
  • Kostki: 1 zwykła (najlepiej 1 szt. dla każdego gracza)
  • Żetony/Karty: nie
  • Inne: Kartka papieru i ołówek

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków (18 kwietnia)
  • Światowy Dzień Rozwoju Kulturalnego (21 maja)
  • Dzień Włóczykija (23 lipca)
  • Dzień Konserwatora Zabytków (11 sierpnia)
  • Światowy Dzień Turystyki (27 września)

Zasady gry „Zabytki”:

Cel gry

Każdy z graczy ma do odbycia wycieczkę połączoną ze zwiedzaniem ciekawych i zabytkowych miejsc na całym świecie, a także poznanie lokalnej kultury i dzieł sztuki.

Przygotowania

Każda z osób będzie potrzebowała pionka, jednej kostki (może też być jedna wspólna), kartki oraz ołówka.

Plan wycieczki

Na początku każdy ustali swój plan wycieczki. W tym celu rzuci 6 razy kostką i zapisze uzyskane wyniki. Jeśli jakiś wynik się powtórzy, to zamiast pisania drugi raz tej samej liczby należy wpisać 0. Jeśli powtórzenie oddziela inna liczba, to zapisujemy wynik normalnie.

Na przykład rzuty 6, 4, 5, 5, 3, 1 należy zapisać 6 4 5 0 3 1.
Na przykład rzuty 2, 2, 2, 1, 4, 5 należy zapisać 2 0 2 1 4 5.

Liczbom tym odpowiadają pola na planszy. Przyjmujemy, że zewnętrzne pola mają takie numery, jak liczba łącząca je ze środkowym polem. Środkowe pole odpowiada liczbie 0.

Rozpoczęcie gry

Na początku ustawiamy pionki wszystkich graczy na środkowym polu. Pierwsza wyrusza osoba, która na swojej liście ma najmniejszą pierwszą liczbę. Jeśli kilka osób ma najniższą liczbą, to porównują oni kolejną. Ponownie najmniejsza daje prawo startu. Gdy znów nie da się wyłonić startującego, to porównujemy następną liczbę. I tak dalej, aż do wyłonienia osoby startującej. Po niej będą się poruszały kolejno osoby z prawej strony.

Ruch

W swojej kolejce gracz może (nie musi) przesunąć pionek o 1 pole zgodnie ze swoim rzutem. Ze środkowego pola i na środkowe pole można się przesunąć tylko po wyrzuceniu liczby łączącej oba pola (środkowe i zewnętrzne). Przejście między zewnętrznymi polami pokazują strzałki z literą N lub P. W tym przypadku N oznacza liczbę nieparzystą a P parzystą. W każdej kolejce gracz raz rzuca kostką i może poruszyć się najwyżej o 1 pole.

Zaznaczanie odwiedzonych miejsc. Wersja trudniejsza.

Gracz musi odbyć swoją wycieczkę zgodnie z planem. Na przykład jeśli plan wycieczki wygląda tak:

2 0 2 1 4 5

To musi on najpierw udać się na pole 2 (Japonia). Po wejściu na to pole skreśla 2 ze swojej listy. Potem musi wrócić na środkowe pole (USA). Gdy na nim stanie skreśla 0 (czyli kolejną liczbę). Potem musi wrócić na pole 2, aby móc je skreślić z listy. I tak dalej, aż do stanięcia na polu 5 (Holandia), na którym zakończy grę. Jeśli gracz wejdzie na pole, które nie jest następne na jego liście, to przyjmujemy, że pomylił samoloty i czekał na lotnisku nic nie zwiedzając. Ruch się liczy, ale gracz w tej kolejce nie dokonuje żadnych skreśleń. Skreślenia dokona, gdy dojdzie do pola z numerem, który jest kolejny na jego liście.

Zaznaczanie odwiedzonych miejsc. Wersja łatwiejsza.

W tym wariancie przyjmujemy, że gracz po prostu chce zobaczyć wybrane miejsca. Postępuje on tak samo jak wersji trudniejszej, ale nie zwraca uwagi na kolejność liczb na swojej liście. Na przykład jeśli plan wycieczki wygląda tak:

2 0 2 1 4 5

a gracz swój pierwszy ruch wykona na pole z liczbą 1 (Anglia), to skreśla liczbę 1 ze swojej listy. Jeśli na liście jakaś liczba się powtarza (w przykładzie jest to 2), to gracz musi tyle razy odwiedzić to miejsce. W naszym przykładzie oznacza to konieczność odwiedzenia dwa razy Japonii. Tak jak w pierwszym wariancie gracz wygrywa po skreśleniu wszystkich liczb ze swojej listy.

Zasada dodatkowa (towarzyska)

Gracze, którzy zakończyli swoje wycieczki i wygrali, pomagają pozostałym. Rzucają oni kostką w każdej turze pozostałych graczy (z nie zakończonymi wycieczkami). Gracz, którego kolejka się toczy wybiera sobie wynik spośród wszystkich rzutów w jego kolejce). Oznacza to, że w tej grze nie ma przegranych a cała gra się kończy, gdy wszyscy zakończą swoje wycieczki.

Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.

Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (1.57 MB) na Basiowe Gry Planszowe

lub z | DropBox | Google Drive |

W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Zabytki”

Opis gry: zabytki, zabytek, świat, podróż, Włochy, Anglia, Wielka Brytania, Japonia, Chiny, Stany Zjednoczone, USA, Holandia, Francja, podróż

Dodatkowe wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.