Sowy. Darmowa gra planszowa
Sowy to darmowa gra planszowa dla 2-4 dzieci. Zadaniem każdego gracza jest odnalezienie do 7 sów z odpowiednimi numerami. Sowy są ułożone dość przypadkowo na planszy, więc wymaga to od dzieci spostrzegawczości. Podczas standardowej rozgrywki gracze mają po 1 min na odnalezienie sów (trzeba znaleźć sowy z liczbami, które wypadły na kostkach lub z sumami oczek na kostkach). Czas ten można skrócić do 30 w wariancie trudniejszym. Podobnie można zwiększyć ilość punktów do zebrania (z 20 do 50). Można też ułatwić grę i wyszukiwać jedynie liczby z kostek a liczbę punktów niezbędnych do wygrania ograniczyć do 10.
Liczba graczy:
- dowolna (najlepiej 2-4)
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- dodawania do 21
- wyczucia czasu (1 min),
- przeliczania do 20
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 7 szt.
- Kostki: 3 zwykłe
- Żetony/Karty: 20 szt. dla każdego gracza (nie są dołączone do gry)
- Inne: klepsydra 30 s lub 1 min lub minutnik (nie są dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Międzynarodowy Dzień Ptaków (1 kwietnia)
- Światowy Dzień Ptaków (1 października)
- Europejski Dzień Ptaków (2 października)
Zasady gry „Sowy”:
Przygotuj 7 pionków i po 20 żetonów dla każdego gracza. Ustaw minutnik lub klepsydrę na 1 minutę. Potem rzuć 3 kostkami i zakryj pionkami wszystkie sowy, których liczby wypadły na kostkach oraz sowy z liczbą będą sumą oczek z 2 lub 3 kostek. Możesz poprawiać swoje wybory aż czas się skończy. Na koniec kolejki trzeba sprawdzić wyniki. Za każde prawidłowe zaznaczenie dostajesz 1 punkt. Za każde dwa błędne zaznaczenia tracisz 1 punkt. Wygrywa osoba, która pierwsza zbierze 20 punktów. Można też ustalić trudniejsze reguły (np.: 30 sekund i 50 pkt). Po każdej kolejce zdejmujemy pionki z planszy i wraz z kostkami dajmy je następnemu graczowi.
Liczba stron A4 do wydruku: 1
Aby zagrać pobierz grę (1.2 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Sowy”
Opis gry: ptak, ptaki, sowy, sowa, dodawanie
Gra „Sowy” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.10) Wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak