
Smaki. Darmowa gra planszowa
Smaki to wyścig dla maksymalnie piątki graczy. Gra odnosi się do pięciu podstawowych smaków (słodki, gorzki, kwaśny, słony oraz umami). Każdy grający wybiera sobie jeden z nich jako ulubiony oraz drugi jako nielubiany. Wybór wpływa na rozgrywkę, choć każdy ma te same szanse na wygranie.
Liczba graczy:
- 2-5
Czas gry:
- szybka rozgrywka (od 5 do 10 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- przeliczania do 6
- czytania
- kolorów
- orientacji w przestrzeni
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 1 szt. dla każdego gracza (zielony, fioletowy, czerwony, żółty, niebieski)
- Kostki: 1 zwykła
- Żetony/Karty: tak (dołączone do gry)
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- brak
Zasady gry „Smaki”:
Przygotowania
Przed rozpoczęciem gry należy wyciąć Karty Polubień i przygotować 5 pionków oraz zwykłą kostkę do gry. Najlepiej, aby każdy pionek był w innym kolorze, ale zgodnym z kolorem pól na planszy, czyli zielonym, żółtym, czerwonym, niebieskim oraz fioletowym.
Początek
Na początku gracze muszą wybrać sobie jedną z Kart Polubień. Może być ona zgodna z prawdziwymi upodobaniami smakowymi gracza, ale nie musi. Każdy z graczy musi jednak wybrać inny ulubiony smak (mieć pionek w innym kolorze). Kartę Polubień kładziemy przed sobą w sposób umożliwiający widzenie jej przez innych graczy. Następnie bierzemy pionek w kolorze związanym z ulubionym smakiem i ustawiamy go na polu ze strzałką w tym kolorze. Grę zaczyna osoba, która wyrzuci najwięcej oczek. Jeśli kilku graczy ma ten sam najwyższy wynik, to rzucają one jeszcze raz i ponownie porównują swoje wyniki. Powtórki rzutów powtarzają jedynie osoby z najwyższym wynikiem z poprzedniego rzutu, aż do momentu, gdy ktoś z nich będzie miał pojedynczy, najwyższy wynik. Potem kolejka będzie przechodzić na kolejne osoby zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Rozgrywka
W swojej kolejce gracz rzuca kostką i przesuwa pionek zgodnie ze wskazaniami strzałek o tyle pól, ile wypadło oczek. Jeśli ruch zakończy na polu w kolorze zgodnym z ulubionym smakiem, to gracz przesuwa się dodatkowo o 1 pole do przodu. Jeżeli ruch zakończy w kolorze związanym ze smakiem, którego gracz nie lubi, to cofa on swój pionek o 1 pole.
Można też grać w uproszczoną wersję – bez Kart Polubień. Wtedy zatrzymanie się na polu w kolorze pionka powoduje, że gracz ma dodatkowy rzut kostką. Zatrzymanie się na innym kolorze powoduje przesunięcie się do przodu o 1 pole. Wygrywa osoba, która okrąży całą planszę. Ruch kończący grę nie musi się zakończyć dokładnie na polu startowym (może przesunąć się dalej).
Liczba stron A4 do wydruku: 3
Aby zagrać pobierz grę (2.94 MB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Smaki”
Opis gry: smaki, gorzki, słony, słodki, kwaśny, umami, jedzenie, zmysły
Gra „Smaki” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.4) Rozpoznaje litery. Odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności.
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.9) Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie.
- (IV.12) Klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia.
- (IV.14) Rozróżnia stronę lewą i prawą.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak
During the game, the child recognizes and names basic emotions and tries to cope with experiencing them?