Okłada materiałów do zajęć nr 28 (Widzenie dotykiem)

Młodzi naukowcy 28. Widzenie dotykiem


28. zajęcia z cyklu „Młodzi naukowcy” skupiały się na tym jak osoby niewidzące postrzegają świat za pomocą dotyku. Uczyliśmy się jak pisać i czytać alfabet Braille’a. Robiliśmy też brajlowskie łamigłówki  , czyli dotykowe labirynty. Tematem w tym tygodniu było więc widzenie dotykiem. Były to szóste zajęcia w bloku „Zmysły” i drugie związane z kolejnym zmysłem jakim jest dotyk. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 137: Jak czytają niewidomi? Pytanie 138: Jak przygotować napis Braillem? Pytanie 139: Czy są łatwiejsze sposoby przygotowania napisu Braillem? Pytanie 140: Jak zrobić zabawkę Braille’a? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word.

Czytaj dalej...
Okłada materiałów do zajęć nr 27 (Zmysł dotyku)

Młodzi naukowcy 27. Zmysł dotyku


27. zajęcia z cyklu „Młodzi naukowcy” skupiały się na tym jak poznajemy świat za pomocą dotyku. Sprawdzaliśmy też jak rozłożone są komórki czuciowe na naszym ciele. Tematem w tym tygodniu był więc zmysł dotyku. Były to piąte zajęcia w bloku „Zmysły” i pierwsze związane z kolejnym zmysłem jakim jest dotyk. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 131: Jak testować zmysł dotyku? Pytanie 132: Gdzie odczuwamy dotyk? Pytanie 133: Czy są miejsca, gdzie nie czujemy dotyku? Pytanie 134: Czy skóra odczuwa ciepło i zimno? Pytanie 135: Jak odróżniamy dotyk i ból? Pytanie 136: Czy każde miejsce tak samo odczuwa ból? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word.

Czytaj dalej...
Okłada materiałów do zajęć nr 26 (Widzenie)

Młodzi naukowcy 26. Widzenie


Zajęcia 5-6 kwietnia miały skupiały się na tym jak my widzimy i jak widzą zwierzęta. Sprawdzaliśmy też jak działają odblaski. Tematem w tym tygodniu było więc widzenie. Były to czwarte zajęcia w bloku „Zmysły” i ostatnie związane ze wzrokiem. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 126: Czy tło wpływa na to, co widzimy? Pytanie 127: Jak działają odblaski? Pytanie 128: Jak szybko reagujemy na to, co widzi oko? Pytanie 129: Jak szeroko widzimy? Pytanie 130: Które oko jest ważniejsze? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word.

Czytaj dalej...
Okłada materiałów do zajęć nr 25 (Iluzje c.d)

Młodzi naukowcy 25. Iluzje c.d.


Zajęcia 29-30 marca miały za zadanie dalej pokazywać dzieciom w jaki sposób ulegamy złudzeniom optycznym. Dodatkowo dzieci badały jak mózg radzi sobie z obrazem nosa. Tematem w dalszym ciągu były więc iluzje. Były to trzecie zajęcia w bloku „Zmysły”. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Pytanie 121: Jak widzi każde z oczu? Pytanie 122: Kiedy widać własny nos? Pytanie 123: Dlaczego na co dzień nie widzimy własnego nosa? Pytanie 124: Czy można zobaczyć dziurę we własnej ręce? Pytanie 125: Co dzieje się, gdy oko nie nadąża za obrazem? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word.

Czytaj dalej...
Plansza do gry Dzień w przedszkolu

Dzień w przedszkolu. Darmowa gra planszowa


Dzień w przedszkolu to darmowa gra planszowa – wyścig, w którym każdy może wygrać. Została wymyślona, aby przybliżyć dzieciom jak wygląda tytułowy dzień w przedszkolu uwzględniając w występujące w jego trakcie aktywności: swobodną zabawę, zajęcia zorganizowane, pobyt na podwórku, obiad, podwieczorek i pożegnanie.

Czytaj dalej...
Okłada materiałów do zajęć nr 24 (Iluzje)

Młodzi naukowcy 24. Iluzje


Zajęcia 22-23 marca miały za zadanie pokazać dzieciom po co potrzebujemy obojga oczu oraz jak oczy oszukują nasz mózg.  Tematem były więc iluzje. Były to drugie zajęcia w bloku „Zmysły”. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Czy dwoje oczu nam pomaga? Czy dwoje oczu pomaga, gdy przedmiot jest blisko? Czy można dwa razy widzieć ten sam flamaster? Jak mózg oszukuje oczy? Czy oczy mogą oszukać mózg? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word.

Czytaj dalej...
Okłada materiałów do zajęć nr 23 (Wzrok)

Młodzi naukowcy 23. Wzrok


Zajęcia 15-16 marca miały za zadanie pokazać dzieciom jak światło działa na nasz wzrok.  Były to pierwsze zajęcia w bloku „Zmysły”. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na następujące pytania: Czy światło jest potrzebne, abyśmy widzieli? Jak wyglądają przedmioty, jeśli dociera do nich zbyt mało światła? Czy rodzaj światła wpływa na to jak widzimy barwy? Jak działa oko w świetle i w półmroku? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Zobacz też materiały na: Zajęcia 1-10 | Zajęcia 11-20 | Zajęcia 21-30

Czytaj dalej...
22. Młodzi naukowcy | Rozdzielanie mieszanin

Młodzi naukowcy 22. Mieszaniny


Zajęcia 8-9 marca miały za zadanie pokazać dzieciom jak w łatwy sposób można rozdzielać mieszaniny.  Były to 10. zajęcia w bloku „Woda”. W trakcie zajęć dzieci wykorzystały zjawiska: sedymentacja –  naturalne opadanie ciał stałych w roztworach filtrowanie – oddzielanie składników dzięki porowatym przegrodom destylacja – odparowanie i skraplanie jednego ze składników płynnych mieszanin. Książeczka do pobrania: PDF | Word.

Czytaj dalej...
21. Młodzi naukowcy | Wyporność

Młodzi naukowcy 21. Wyporność


Zajęcia 1-2 marca zatytułowane były „Wyporność” i miały za zadanie pokazać dzieciom co wpływa na to, ile rzeczy i towarów może przetransportować statek. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na pytania: Czy każda woda waży tyle samo? Czy woda z cukrem waży tyle samo, co bez cukru? Czy to samo jajko może zachowywać się inaczej w wodzie? Czy wyporność zwiększa się w wodzie z solą? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Zobacz też materiały na: Zajęcia 1-10 | Zajęcia 11-20 | Zajęcia 21-30

Czytaj dalej...
20. Młodzi naukowcy | Pływanie c.d.

Młodzi Naukowcy 20. Pływanie c.d.


Zajęcia 22-23 lutego zatytułowane kontynuowały temat „Pływanie” i miały za zadanie pokazać dzieciom co wpływa na to, że rzeczy pływają. W trakcie zajęć dzieci szukały odpowiedzi na pytania: Czy kształt plasteliny wpływa na jej zdolność pływania? Czy kształt papieru wpływa na jego zdolność pływania? Ile piasku można załadować na papierową łódkę? Książeczka z opisem eksperymentów oraz miejscem do notowania obserwacji jest do pobrania poniżej: Wersja: PDF | Word. Zobacz też materiały na: Zajęcia 1-10 | Zajęcia 11-20 | Zajęcia 21-30

Czytaj dalej...