
Idzie Grześ przez wieś. Darmowa gra planszowa
„Idzie Grześ przez wieś” jest darmowym wyścigiem dla 2 osób. Obaj gracze próbują przenieść piasek na drugi koniec wsi. Niestety po drodze, z każdym krokiem gubią jego część. Jeśli uda im się dojść a worek nie będzie pusty – wygrają. Jeśli w trakcie gry cały piasek się wysypie to trzeba go będzie zebrać. Gra oparta jest na motywach wiersza Juliana Tuwima.
Liczba graczy:
- 2
Czas gry:
- zwykła rozgrywka (od 10 do 30 min)
Ta gra planszowa to pomoc dydaktyczna do nauki:
- przeliczania w zakresie 6
- odejmowania w zakresie 6
- radzenia sobie z porażką
Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:
- Pionki: 2 szt.
- Kostki: 1 zwykła
- Żetony: 20 lub 50 szt. (najlepiej małych kamyczków, które przypominają powiększone ziarna piasku).
Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:
- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (21 lutego)
Zasady gry „Idzie Grześ przez wieś”:
Gra jest przeznaczona dla 2 osób. Każda z nich startuje z innego dużego koła. Na początku obaj gracze dostają po 50 żetonów (bo Grześ worek piasku niesie). Potem na zmianę poruszają się o 1 pole*. Po przesunięciu swojego pionka rzucają kostką i oddają tyle żetonów ile pokazała kostka (bo piasek sypie się za Grzesiem). Jeśli gracz nie ma już tylu żetonów ile pokazała kostka to oddaje wszystkie jakie ma. Wygrać można na 2 sposoby:
- jeśli gracz przejdzie przez całą wioskę (dojdzie do przeciwległego dużego koła) i zachowa choć jeden żeton (czyli nie został z pustym workiem). W tym momencie gra się kończy.
- jeśli jeden z graczy nie dotarł na drugą stronę wioski a skończyły mu się żetony to musi zacząć wracać i tym razem rzut kostką pokazuje ile żetonów (ziaren piasku) zabiera. Po powrocie do startowych pól liczymy, kto ma więcej żetonów i ta osoba wygrywa. Gracz, który wróci wcześniej musi poczekać na drugą osobę.
*Wariant szybki to 20 żetonów i poruszanie się po 2 pola.
Liczba stron A4 do wydruku: 1
Aby zagrać pobierz grę (485 KB) a następnie ją wydrukuj. Plik gry udostępniony jest za darmo bezpośrednio na Basiowe Gry Planszowe oraz na DropBox.
Licencje
- W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain z openclipart.org.
- Grę udostępniono na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0)
Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna
brak
Galeria gry „Idzie Grześ przez wieś”

Opis gry: wieś, wsie, piasek, ziarnko, ziarna, ziarno, Grześ, Grzegorz, wiersz, wiersze, Julian, Tuwim,
Gra „Idzie Grześ przez wieś” wspiera nauczycieli przedszkolnych
realizując podczas rozgrywki lub czynności porządkowych po jej zakończeniu poniższe punkty Podstawy Wychowania Przedszkolnego wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej opublikowanego w Dz.U. z 2017 r., poz. 356 a także Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r. opublikowanego w Dz. U. z 2019 r., poz. 325.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka (obszar I)
- (I.7) Podczas gry dziecko wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni lub używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka (obszar II)
- (II.1) W trakcie rozgrywki dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem.
- (II.8) Grając dziecko zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka (obszar III)
- (III.1) Przejawia poczucia własnej wartości jako osoby i wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze.
- (III.5) Ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych. Przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku.
- (III.8) Obdarza uwagą osoby dorosłe oraz dzieci.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka (obszar IV)
- (IV.8) Przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie.
- (IV.15) Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej.
- (IV.19) Podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.
Dodatkowe wykorzystanie gry: brak