Plansza do gry "Vasco da Gama"

Vasco do Gama – Gra planszowa

Vasco da Gama – podróż do Indii to wyścig dla 3 graczy. Celem gry jest dotarcie drogą morską do Indii i znalezienie sposobu na dostarczanie drogocennych przypraw do Europy. Gracze nie tylko muszą dostać się do miasta Goa, ale też wrócić do Portugalii. I jeśli się da – to również zarobić na całej wyprawie.

Liczba graczy:

  • 3

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • historii
  • planowania
  • odejmowania
  • ekonomii
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 3 szt
  • Kostki: 1 zwykła (najlepiej 3 szt)
  • Żetony/Karty: Karty dołączone są do gry. Ponadto gra wymaga 60-100 żetonów monet (mogą być monety 1 gr), 100-150 żetonów jedzenia (mogą być pestki słonecznika lub małe makarony), 20-30 żetonów drewna (mogą być pokrojone patyki do szaszłyków), 20-30 żetonów płótna na żagle (mogą być malutkie kawałki materiału), 50-100 żetonów przypraw (mogą być goździki).

Zasady gry:

Na początku gracze losują jakim statkiem będą dowodzić. Po losowaniu gracze dostają po 15 złotych monet. Muszą je przeznaczyć dla na zakup zapasów lub zachować na później, aby kupić za nie przyprawy w Indiach. Oczywiście można też liczyć na to, że zapasy uzupełni się po drodze. Jednak tubylcy nie zawsze są przyjaźnie nastawieni.

Kupcy z Lizbony oferują (sprzedają lub kupują):

  • Jedzenie: 5 porcji za 1 sztukę złota
  • Płótno na żagle: 3 porcje za 1 sztukę złota
  • Drewno: 3 porcje za 1 sztukę złota
  • Przyprawy: 1 porcja za 1 sztukę złota

Gdy każdy z kapitanów kupi już swoje zapasy wszystkie statki wyruszają w drogę. Gracze ustawiają swoje pionki na polu Lizbona. Potem rzucają kostkami, aby określić jak daleko się poruszają. Na karcie każdego statku jest tabela pozwalająca przeliczyć wynik rzutu kostką na ruch. Kolejka kończy, gdy wszyscy kapitanowie rzucą kostką lub poczekają w porcie na pozostałe statki.

Każdy statek ma swojego sternika, którego umiejętności wpływają na to jak statek się porusza. Na wynik rzutu kostką wpływa posiadanie karty PECHOWIEC. Na karcie każdego statku umieszczona jest tabelka z przeliczaniem wyniku rzutu kostką na liczbę pól, o które należy przesunąć pionka. Gdy statek dopłynie do portu zatrzymuje się w nim (nawet, gdy gracz mógł się poruszyć o więcej pól). I czeka na pozostałe statki. Z portu wszystkie statki wyruszają w jednej kolejce.

Kupcy z Wysp Kanaryjskich i Wysp Zielonego Przylądka oferują to samo co kupcy w Lizbonie (poza przyprawami). Jednak w każdej kolejce może być inny koszt zapasów. Cena pozostaje ta sama, ale jeśli gracze stojący z porcie wyrzucą w sumie mniej niż 10 oczek to za 1 sztukę złota kupią/sprzedadzą o 1 mniej zapasów niż w Lizbonie. Jeśli wyrzucą więcej niż 9 to kupią/sprzedadzą o 1 więcej zapasów niż w Lizbonie.

Gdy nie ma wszystkich statków w porcie to gracze, którzy czekają mogą dodatkowo wykonać lokalne zadanie. Ponadto gracz, który stoi w porcie nie musi karmić swoich marynarzy (nie traci jedzenia).

Po drodze statki będą zawijać jedynie do miejsce, gdzie w rzeczywistości zatrzymywał się Vasco da Gama (choć nie będą to wszystkie odwiedzone przez podróżnika porty):

  • Lizbona, Wyspy Kanaryjskie i Wyspy Zielonego Przylądka to porty z Europejczykami. Można tu zakupić za złoto zapasy lub pohandlować z zyskiem. Kupcy z Wysp Kanaryjskich i Wysp Zielonego Przylądka oferują to samo co kupcy w Lizbonie (poza przyprawami).
  • Natal, Mozambik i Malindi to miejsce spotkań z tubylcami. Można na tym zarobić lub uzupełnić zapasy, ale można też stracić. Tubylcy nie zawsze są przychylni obcym.
  • Goa to miejsce docelowe. Tu można zakupić przyprawy, które potem sprzeda się z wielkim zyskiem w Europie. Gdy wszystkie statki dotrą o Goa i zakupią przyprawy to muszą wyruszyć w drogę powrotną.

Kupcy z Goa oferują (sprzedają lub kupują):

  • Jedzenie: 6 porcji za 1 sztukę złota
  • Płótno na żagle: 2 porcje za 1 sztukę złota
  • Drewno: 3 porcje za 1 sztukę złota
  • Przyprawy: 10 porcji za 1 sztukę złota

Dodatkowe zasady:

  • W Lizbonie, na Wyspach Kanaryjskich, Wyspach Zielonego Przylądka i w Goa można sprzedawać wielokrotności wymienionych w cenniku ilości towarów.
  • Na początku każdej kolejki (poza wypłynięciem z Lizbony i czekaniem na innych w porcie) gracze muszą oddać po 1 porcji jedzenia.
  • Statek, na którym skończą się zapasy jedzenia (nie może oddać na początku kolejki 1 porcji jedzenia) wypada z gry. Pozostali gracze będą mieli trudniej w kontaktach z tubylcami i z handlarzami, ale wciąż mogą grać.
  • Wszystkie grające statki mogą stać naraz w porcie tylko przez 1 kolejkę. Potem muszą wypłynąć w morze. Gracze, którzy czekają w porcie na pozostałe statki mogą to robić przez dowolną liczbę kolejek.
  • Jeśli 2 lub 3 poruszające się statki wylosują w tej samej kolejce identyczną liczbę oczek to znaczy, że napotkały sztorm. W takim razie muszą się naprawić zużywając po 1 porcji drewna i płótna na żagle. Jeśli nie mają tych zapasów to kapitan nienaprawionego statku dostaje kartę PECHOWIEC (odejmuje 1 oczko od wyniku własnych rzutów kostką). Karta pozostaje z nim do końca gry.
  • Gdy wszystkie statki wrócą do Lizbony to gracze sprzedają przyprawy i liczą zyski. Kto zarobi najwięcej ten wygra.

Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.

Grę zaktualizowano 12.04.2017 17:20. Poprawki dotyczą początkowego złota, zdarzeń na Wyspach, przyspieszenia statków, kart odwiedzanych miejsc i symboli zastępczych (w tym symboli 10x).

Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (14,5 MB) na Basiowe Gry Planszowe lub

| Gra na DropBox | Gra na GoogleDrive |

Gra dostępna również na (wymaga dodatkowego, płatnego transferu)

|Gra na chomikuj.pl | (Uwaga! To jest stara wersja gry).

W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com oraz Wikimedia Commons.

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Opis gry: statek, statki, Afryka, Indie, żaglowiec, żaglowce, podróżnik

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa