Plansza do gry Niedźwiedzie polarne

Niedźwiedzie polarne – gra planszowa

Niedźwiedzie polarne to gra planszowa dla przyrodników –  badaczy dalekiej północy. Celem gry jest fotografowanie niedźwiedzi polarnych w ich naturalnym środowisku.

Liczba graczy:

  • 2-4

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • dodawania do 80 (zwykle do 40)
  • planowania i podejmowania decyzji
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza oraz 4 białe
  • Kostki: 1 zwykła
  • Żetony/Karty: tak (dołączone do gry)

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Światowy Dzień Śniegu (20 stycznia)
  • Dzień Niedźwiedzia (2 lutego)
  • Dzień Niedźwiedzia Polarnego (27 lutego)
  • Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca)
  • Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca)
  • Światowy Dzień Zwierząt (4 października)

Zasady gry „Niedźwiedzie polarne”:

PRZYGOTOWANIA

Celem gry jest fotografowanie niedźwiedzi w ich naturalnym środowisku. Przed rozpoczęciem gry należy przygotować zwykłą kostkę, 4 białe pionki (niedźwiedzie) oraz po jednym pionku dla każdego gracza. Należy również wyciąć 12 kart ze stron 2-4, potasować i ułożyć z boku planszy obrazkami do dołu.
Na początku gracze rzucają kostką. Kto wyrzuci najwięcej jako pierwszy ustawia swój pionek na jednym z granatowych pól z literą G. Potem kolejno gracze z coraz mniejszymi wynikami wybierają pozostałe wolne, granatowe pola z literą G. Po ustawieniu się graczy należy położyć po jednym białym pionku na każdym jasnoniebieskim polu z literą N. Pozostałe dwa białe pionki pozostają z boku planszy.

RUCH

Pierwsze poruszają się niedźwiedzie. Najmłodszy z graczy wskazuje, dla którego pionka będzie wykonywać rzut. Białe pionki poruszają się jedynie po wewnętrznym torze. Następnie przesuwa ten pionek zgodnie z kierunkiem strzałek o tyle pól, ile wypadło oczek na kostce. Jeśli wypadnie 1 oczko to niedźwiedź zamiast iść po powierzchni nurkuje i ten pionek należy zdjąć z planszy. Jeśli wypadnie 6 oczek to zamiast ruchu tego pionka należy dołożyć (z białych pionków spoza planszy) na najbliższe pole z literą N. Jeśli nie ma już wolnych białych pionków to ten niedźwiedź traci tę kolejkę. Jeśli w wyniku rzutu dwa białe pionki miałyby się znaleźć na jednym polu, to taki rzut należy powtórzyć. Pionki niedźwiedzi mogą przeskakiwać przez siebie.

Po przesunięciu białych pionków gracze kolejno przesuwają swoje pionki. W przeciwieństwie do niedźwiedzi mogą przesunąć swój pionek w dowolnym kierunku (wyboru dokonują po rzucie kostką). Muszą jednak pamiętać, że dwa pionki nie mogą stać na jednym polu. Jeśli ruch w jedną stronę kończy się na polu zajmowanym przez innego gracza, to należy przesunąć pionek w drugą stronę. Jeśli droga w obie strony jest zablokowana, to gracz traci tę kolejkę. Podczas ruchu graczom wolno przeskakiwać przez pionki innych graczy.

ROBIENIE ZDJĘĆ

Gracz robi zdjęcie niedźwiedziowi, jeśli jego pionek będzie na polu, które ma wspólną granicę z polem, na którym jest pionek niedźwiedzia. Wspólna musi być linia (wspólny róg się nie liczy). Jeśli oba pionki znajdą się obok siebie w wyniku ruchu niedźwiedzia, to gracz ma czas na zrobienie tylko 1 fotografii (gracz bierze 1 kartę ze zdjęciem). Jeśli spotkanie nastąpi po ruchu gracza, to ma on więcej czasu na robienie fotografii i bierze 2 karty ze zdjęciami.

KONIEC GRY

Gra kończy się, gdy nastąpi jedno z wydarzeń:

  • rozdane zostaną wszystkie karty ze zdjęciami,
  • z planszy zostaną zdjęte wszystkie białe pionki,
  • jeden z graczy zdobędzie kartę z numerem 12 (tylko w trybie OKŁADKA).

WYGRANA

Tryb Okładka. Potrzebne jest tylko jedno zdjęcie, które trafi na okładkę magazynu przyrodniczego. Grę wygrywa osoba, która zdobędzie zdjęcie z numerem 12. Jeśli gra skończy się z powodu zniknięcia niedźwiedzi, to wygrywa osoba, która ma zdjęcie z najwyższym numerem.

Tryb Reportaż. Potrzeba wielu zdjęć, aby zilustrować artykuł w magazynie przyrodniczym. Grę wygrywa osoba, której suma numerów na zdjęciach jest największa w momencie zakończenia gry.

Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.

Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (21,4 MB) na Basiowe Gry Planszowe

lub z | DropBox | Google Drive |

W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Niedźwiedzie polarne”

Opis gry: niedźwiedź, niedźwiedzie, śnieg, lód, biegun, koło podbiegunowe, Arktyka, północ, zwierzęta, miś, misie

Wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.