Plansza do gry Mincerze

Mincerze – Gra planszowa

Mincerze to gra planszowa przedstawiająca pracę w dawnej mennicy. Gracze ścigają się, aby zrobić pamiątkowe denary dla króla. Grę przygotowano w czarno-białej stylistyce przypominającej dawne książki.

Liczba graczy:

  • dowolna (najlepiej 2-4)

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • historii
  • przeliczania do 6
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
  • Kostki: 1 zwykła
  • Żetony/Karty: tak (dołączone do gry)

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Dzień Mincerza (10 lutego)
  • Dzień Staroci (2 marca)

Zasady gry „Mincerze”:

Dowiedziałeś się, że królowi urodził się syn. Spodziewasz się, że władca z tej okazji każe wybić pamiątkowe monety. Jako, że jesteś sprytny to przygotujesz je wcześniej, aby być gotowym, gdy król wyda odpowiednie prawo. Niestety inni mincmistrzowie też o tym wiedzą i też się szykują. Bądź najszybszy i wygraj zyskując łaskę króla. Uważaj, czasami pośpiech powoduje, że narzędzia się łamią lub wykrzywiają i trzeba odczekać na dostarczenie nowych.

Rozgrywka

W dawnych czasach produkcją monet zajmowali się mincerze. Pierwszą czynnością było oczyszczenie zdobytego srebra (zarówno z pozyskanych srebrnych naczyń jak i zakupionej rudy) a potem utworzenie stopu (mieszanki) z miedzią.

Wszyscy gracze ustawiają swoje pionki na polu z liczbą 1. Potem na zmianę przesuwają swój pionek o tyle pól, ile wypadnie na kostce. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole nr 2. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „STOP SREBRA 15 ŁUTÓW”.

Oczyszczone srebro odlane w sztabki zostaje przekazane następnemu mincerzowi w celu wyklepania go na blachę o określonej grubości.

Mając kartę „STOP SREBRA 15 ŁUTÓW” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 2. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Następnie w każdej turze gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole nr 3. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „DOBRA BLACHA”.

Z blachy kolejny mincerz wycinał specjalnymi nożycami prostokątne kawałki blachy, które potem zaokrąglano przez oklepywanie. W niektórych mennicach wycinano gotowe krążki specjalnym przebijakiem.

Mając kartę „DOBRA BLACHA” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 3. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Potem w turze kolejce gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole numer 4. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „GOTOWE KRĄŻKI”.

Mając gotowe krążki kolejny mincerz kładł je pomiędzy dwa dwa stemple i uderzał od góry z dużą siłą dzięki, której po obu stronach odbijały się zdobienia umieszczone na stemplach. Niektóre monety zwane brakteatami miały wzór tylko z jednej strony a do ich tworzenia zamiast dolnego stempla używano miękkiej skóry. Były one jednak nietrwałe i często trzeba było je wymieniać na nowe.

Mając kartę „GOTOWE KRĄŻKI” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 4. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Następnie w każdej kolejce gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to automatycznie przenosi się na pole numer 5. Jeśli wyrzucił więcej oczek to zatrzymuje się na ostatnim polu i bierze kartę „PAMIĄTKOWE DENARY”.

Na koniec mincmistrz (czasem wraz z pisarzem) sprawdzał, czy wszystkie monety zostały właściwie wybite, oczyszczone i oznaczone. Oglądał, ważył i liczył.

Mając kartę „PAMIĄTKOWE DENARY” gracz oddaje ją i przenosi się na pole numer 5. Przeniesienie kończy kolejkę gracza. Potem w każdej turze gracz przesuwa się o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Jeżeli wyrzuci 6 to zamiast się poruszać bierze kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA”. Jeśli gracz zakończy ruch dokładnie na ostatnim polu w tym szeregu, to zdejmuje pionek z planszy i automatycznie wygrywa a gra się kończy niezależnie od położenia innych graczy. Jeśli wyrzucił więcej oczek, to zatrzymuje się na ostatnim polu i dostaje kartę „ZAMÓWIENIE DLA KRÓLA”. Osoba, która zaczyna swoją kolejkę z kartą „ZAMÓWIENIE DLA KRÓLA” wygrywa a gra się kończy.

Dodatkowe reguły

Osoba posiadająca kartę „ZEPSUTE NARZĘDZIA” nie może się ruszać. Zamiast tego musi spróbować naprawić lub zdobyć nowe narzędzia. Uda się jeśli w swojej kolejce wyrzuci mniej niż 6. Wtedy oddaje tę kartę a w następnej turze porusza się normalnie lub znów może popsuć narzędzia.

Aby zagrać pobierz grę a następnie ją wydrukuj.

Ta gra planszowa jest do pobrania za darmo (7,39 MB) na Basiowe Gry Planszowe

lub z | DropBox | Google Drive |

W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain dostępne w commons.wikimedia.org

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

brak

Galeria gry „Mincerze”

Opis gry: mincerz, mennica, mennice, warsztat, warsztaty, historia, pieniądz, stempel, stemple, srebro, moneta, monety

Wykorzystanie gry: brak

Dodaj komentarz

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.